Pozycjonowanie PDF, czyli optymalizacja pliku pod Google
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
W sieci można znaleźć wiele artykułów na temat optymalizacji strony pod SEO.
Witryna internetowa to jednak nie tylko kod, treść czy elementy graficzne.
Potencjalni klienci coraz częściej mogą znaleźć na niej również darmowe materiały w formie PDF. Czy takie plik mają znaczenie w pozycjonowaniu? Jak zoptymalizować PDF pod SEO? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.
Zastosowanie plików PDF w content marketingu
Choć PDF ma już prawie 30 lat, rosnąca popularność tego formatu w internecie, wiąże się z rozwojem marketingu internetowego. Wcześniej pliki tego typu były używane głównie w korespondencji e-mailowej oraz jako materiały praktycznie gotowe do druku.Ich niewątpliwą zaletą była prostota — łatwa nawigacja, minimalne wymagania sprzętowe oraz niewielki rozmiar pliku. Były idealne w przypadku raportu czy e-booka. Nic więc dziwnego, że obecnie PDF to format chętnie wykorzystywany w content marketingu. Jak? Darmowe materiały, takie jak poradniki, branżowe raporty, i case study pomagają w pozyskiwaniu leadów, czyli potencjalnego klienta. Bardzo często, aby pobrać taki materiał ze strony internetowej, najpierw trzeba podać adres e-mailowy albo wyrazić zgodę na dołączenie do newslettera. Tego typu działania sprawdzają się szczególnie na początkowym etapie kontaktu użytkownika z marką.
Jak zoptymalizować PDF pod SEO
Czy PDF można w ogóle zoptymalizować pod SEO? Oczywiście! Roboty indeksujące Google potrafią odczytać zawartość takiego pliku i nie jest to żadna nowość. Co więcej, jest to możliwe od 2001 roku, choć jeszcze nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę.Żeby jednak materiał w formie PDF wspierał pozycjonowanie strony, trzeba go odpowiednio przygotować. Oto kilka praktycznych wskazówek, które Ci w tym pomogą.
Odpowiednio nazwij dokument
Nazwa pliku PDF powinna być wskazówką dla robotów indeksujących, co do zawartości pliku. Ważne jest to, aby zawierała frazy kluczowe, po których użytkownicy będą szukać takiego dokumentu.
Stwórz przyjazny adres URL
Ta sama zasada dotyczy adresu URL. Zadbaj o to, aby był prosty, czytelny i krótki.
Dobrze, gdy zawiera frazę kluczową i odnosi się do zawartości pliku. Chociaż nie wpływa to bezpośrednio na SEO, wyróżniający się URL z frazą kluczową, może zachęcić użytkownika do kliknięcia.
Uzupełnij atrybut alt grafiki
Dokument PDF to nie tylko tekst. Jak już wspominaliśmy, takie pliki to bardzo często instrukcje czy raporty. A to oznacza, że znajdzie się w nim miejsce na infografiki, wykresy czy nawet zdjęcia. Dzięki temu, że uzupełnisz atrybut alt, roboty indeksujące rozszyfrują, co znajduje się na obrazku.
Postaraj się, by plik był “mały”
Im mniej waży PDF, tym szybciej się ładuje. Ma to znaczenie zarówno z punktu widzenia SEO, jak i użytkowników strony internetowej. “Lekkie” pliki są szybciej indeksowane, a co ważniejsze — nie wystawiasz cierpliwości potencjalnych klientów na próbę.
Dostosuj plik PDF do urządzeń mobilnych
Pamiętaj, że coraz więcej użytkowników korzysta z internetu na telefonie. Skoro potencjalny klient poświecił czas, by go pobrać lub otworzyć, nie zmarnuj tego. Nie ma nic gorszego niż nieczytelny plik. Koniecznie dostosuj rozmiar fontu i szerokość dokumentu do ekranu urządzeń mobilnych. Dzięki temu użytkownik zapozna się z poradnikiem czy branżowym raportem bez trudu, tzn. bez niepotrzebnego przesilania wzroku. Jeśli zadbasz o komfort czytelnika, Twoja praca nie pójdzie na marne.
Optymalizacja PDF pod SEO — to się opłaca
Dobrze zoptymalizowane pliki PDF są chętnie indeksowane przez roboty Google, a w niektórych przypadkach, osiągają wyższe pozycje od klasycznych wyników wyszukiwania.Co więcej, materiały promocyjne, edukacyjne czy poradnikowe to doskonały sposób, aby potencjalny klient poznał Twoją markę, usługi lub produkty i korzyści, jakie mogą mu one przynieść.
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu