Social selling co to jest? – wirtualny kontakt, realne korzyści
Obecnie trudno znaleźć markę, która nie ma profilu w mediach społecznościowych. Właściciele firm zrozumieli, że muszą być obecni tam, gdzie ich klienci. Nie chodzi jednak o jednostronną, bezosobową komunikację, ale o autentyczne zaangażowanie i aktywność marki na portalach społecznościowych, czyli social selling.
Social selling — co to jest?
Social selling najprościej można zdefiniować jako nawiązywanie kontaktu i budowanie relacji z potencjalnym klientem, za pośrednictwem mediów społecznościowych. Nie chodzi tutaj jednak o komunikację z masowym odbiorcą i sprzedaż o takim samym charakterze. Siłą social sellingu jest bowiem indywidualne podejście i osobisty kontakt z klientem, Osobą, która ma konkretne imię i nazwisko, problemy, cele i potrzeby. Mimo obecności słowa “selling”, w strategii tej nie chodzi o natychmiastową i bezpośrednią sprzedaż. Słowo-klucz social sellingu to właśnie “kontakt”, budowanie relacji. Sprzedaż ma być natomiast wynikiem tych działań.
Social listening i social selling — zgrany duet
Nie od dziś wiadomo, że podstawą wartościowej i trwałej relacji jest umiejętność słuchania drugiej osoby. Tym właśnie jest social listening — umiejętnością wsłuchania się w głos Twojego potencjalnego klienta w mediach społecznościowych. Media społecznościowe dają Ci niepowtarzalną szansę na poznanie Twojego potencjalnego klienta, jego oczekiwań, potrzeb i problemów. Dzięki temu będziesz mógł służyć mu radą i pomocą dokładnie w momencie, w którym tego potrzebuje.
Social listening — relacja w czasie rzeczywistym
Media społecznościowe zmieniły sposób, w jaki się komunikujemy. Dziś, kontakt z marką i jej przedstawicielami, stał się mniej formalna. Użytkownicy korzystają z messengera albo dodają komentarze pod konkretnym postem: dyskutują, dzielą się wątpliwościami, a nierzadko zdarzają również pytania. Dlaczego robią to za pośrednictwem portalu społecznościowego, a nie np. e-maila? Powód jest prosty — oczekują, że otrzymają natychmiastową odpowiedź i będą mogli porozmawiać z kimś, kto szybko rozwieje ich wątpliwości. Zapomnij o tym, że klient poczeka 3 dni robocze na to, aż mu odpowiesz. Nie bez powodu Facebook mierzy wskaźnik odpowiedzi, czyli to, czy osoba obsługująca fanpage odpisuje na wszystkie wiadomości i jak szybko to robi. Pamiętaj — lojalność klienta lub zainteresowanie potencjalnego klienta, budujesz “tu i teraz”. Zasada ta nie dotyczy wyłącznie komunikacji na Facebook, ale również w innych kanałach społecznościowych, takich jak Twitter czy LinkedIn. Portale społecznościowe to najbardziej dynamiczne medium. Tutaj wszystko odbywa się na zasadzie szybkiej akcji i natychmiastowej reakcji. Nie bez powodu atrakcyjność publikacji na LinkedInie, czy posta na Facebooku, jest oceniana przez algorytm portalu na podstawie reakcji użytkowników w ciągu 24 godzin od publikacji materiału.
Social selling a social selling marketing — różnica
Tak jak już wspominaliśmy, założeniem social sellingu jest nawiązanie kontaktu z konkretnym użytkownikiem. Social selling marketing to natomiast strategia, której celem jest dotarcie z komunikatem do szerokiego grona potencjalnych klientów. W przypadku mediów społecznościowych najczęściej chodzi o content, czyli różnego rodzaju treści, które będą użyteczne dla potencjalnych klientów. Jaka jest zależność między social sellingiem a social selling marketingiem? W większości przypadków, social selling jest możliwy dzięki social selling marketingowi.
Social selling w praktyce
Wyobraź sobie, że na Facebooku, konkretnie w grupie na temat pozycjonowania i marketingu, pojawia się prośba o polecenie agencji SEO. Pod takim postem pojawia się mnóstwo komentarzy, użytkownicy polecają swoich znajomych – freelancerów albo firmę, z której usług sami korzystają. Odzywają się również przedstawiciele agencji SEO. Ci ostatni, zamiast wysłać standardowego e-maila, rozmawiają przez messengera, dopytują o szczegóły i już na tym etapie, mówią o tym, co konkretnie mogą zaproponować. W takiej sytuacji niekoniecznie wygrywa się ceną, ale raczej indywidualnym podejściem do klienta Innym przykładem social sellingu jest aktywność na LinkedInie. Na tym portalu prężnie działają nie tylko handlowcy, ale również osoby, które w jakiś sposób związane są z biznesem i marketingiem. Dzięki niemu przedsiębiorcy, specjaliści z różnych branż mogą budować sieć kontaktów, dzielić się wiedzą, wymieniać opinie oraz budować swoją markę osobistą. To z kolei — przyszłościowo, z dużym prawdopodobieństwem, zaowocuje współpracą o charakterze biznesowym lub sprzedażą.
Social selling co to jest? — podsumowanie
Koncepcja social sellingu jest zgodna z polityką wielu portali społecznościowych, szczególnie Facebooka. Celem Mark Zuckerberga jest bowiem to, aby portal ten dostarcza użytkownikom określoną wartość. Właśnie dlatego większe zasięgi uzyskują posty, pod którymi użytkownicy dyskutują między sobą i odpowiadają na komentarze innych osób. Pamiętaj, social selling to przeciwieństwo automatyzacji i schematycznego podejścia do sprzedaży w social media. Dzięki sprzedaży opartej na relacji, masz szansę zdobyć wiernych i stałych klientów.
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu