TikTok — wszystko, co warto o nim wiedzieć
TikTok to obecnie jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie Czy nowa aplikacja to konkurencja dla Instagrama, Snapchata, YouTube’a i Facebooka? Co to jest TikTok? Jak działa? Dlaczego marketerzy powinni zainteresować się tą aplikacją? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Co to jest TikTok
TikTok to aplikacja mobilna, która umożliwia publikowanie kilkusekundowych materiałów wideo na dany temat. Taki filmik można dodatkowo wzbogacić, dodając ścieżkę dźwiękową i efekty wizualne. Co kilka dni na TikToku pojawia się oficjalny hashtag, który zachęca użytkowników do tworzenia filmików na ściśle określony temat. Dzięki temu autorzy platformy niejako wyznaczają trendy i angażują użytkowników aplikacji. Hashtagi te dotyczą najczęściej aktualnych wydarzeń, takich jak ferie zimowe, walentynki itd. Co więcej, aplikacja doskonale wpisuje się w popularną dziś, grywalizację: organizuje wyzwania, pozwala na tworzenie duetów. TikTok działa na podobnych zasadach, co inne media społecznościowe. Użytkownicy mogą “lajkować”, udostępniać i komentować wideo, a także obserwować innych twórców. Aplikacja jest dostępna zarówno na urządzeniach z systemem IOS, jak i Android.
TikTok w liczbach
TikTok jest dostępny w 75 krajach, w 150 wersjach językowych. Według danych z 2018 roku z aplikacji korzysta ponad 5000 000 000 użytkowników na całym świecie. A jak to wygląda w naszym kraju? W 2018 roku aplikacja została pobrana ponad 6000 000 razy, a liczby te wciąż rosną. Polska jest jednym z 15 kluczowych rynków dla twórców tej platformy. Kim są użytkownicy TikToka? W większości to ludzie młodzi, którzy nie pamiętają świata bez internetu. Choć pojawia się tam coraz więcej dorosłych, w tym celebryci, m.in. Margaret i Cleo. Co ciekawe, aż 95% użytkowników to kobiety. Największą popularnością aplikacja cieszy się wśród mieszkańców wsi i małych miast (41% użytkowników). Z badań przeprowadzonych przez GetHero wynika również, że ogromne zaangażowanie użytkowników, przekłada się również na czas spędzony w aplikacji. Aż 37% użytkowników zadeklarowało, że korzysta z TikToka średnio od 10 do 30 minut dziennie.
TikTok — zalety
Niewątpliwie TikTok korzysta z rozwiązań znanych z innych platform społecznościowych, ale wyłącznie z tych najlepszych. Aplikacja jest odpowiedzią na niesłabnącą popularność wideo-contentu, tak lubianego przez pokolenie Z. Co więcej — TikTok to dziewicze terytorium, jeśli chodzi o działania marketingowe. Nie ma tam jeszcze zbyt wielu firm. A to oznacza, że pionierzy TikToka mają szansę na zbudowanie zaangażowanej społeczności, zarówno o zasięgu lokalniym, jak i globalnym. Obecność na TikToku może zaowocować również współpracą z najpopularniejszymi twórcami, którzy stali się już influencerami. Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Nie ma tu jednak mowy o agresywnej promocji. TikTok to bowiem miejsce, w którym użytkownicy chcą wyrazić siebie, a przy okazji dobrze się bawić. Jeśli więc marka chce dotrzeć do pokolenia Z, powinna być autentyczna, zrozumieć, jak działa aplikacja i czego oczekują jej użytkownicy.
TikTok — ograniczenia i kontrowersje
Aplikacja ma niestety swoje słabe strony. TikTok, po połączeniu z Musical.ly, to wciąż nowa — a co za tym idzie — niestabilna platforma. Możemy więc spodziewać się częstych aktualizacji i trudnych do przewidzenia zmian. Przykładowo, twórcy TikToka są obecnie na etapie testowania funkcji reklamowych, podobnych do tych znanych, chociażby z Instagrama. Z biznesowego punktu widzenia, największą wadą aplikacji jest brak zaawansowanej analityki. A przecież trudno mówić o skuteczności działań marketingowych bez możliwości ich zmierzenia. Dane dostępne w aplikacji ograniczają się na razie do liczby obserwujących, wyświetleń, polubień, komentarzy, udostępnień. Brak tu również możliwości linkowania, np. do strony internetowej. Nie da się ukryć, że TikTok budzi kontrowersje. Twórcom aplikacji zarzuca się brak kontroli nad publikowanymi treściami, co pozwala na rozpowszechnianie treści zabronionych i szkodliwych, takich jak np. materiały pornograficzne. Doszło nawet do tego, że aplikacja została zablokowana w niektórych krajach, m.in. w Indiach, Indonezji i w Bangladeszu.
Lider ma konkurenta
Chociaż TikTok to jeszcze “świeżynka”, już ma konkurenta. Mowa o Likee. Tutaj również użytkownicy publikują krótkie filmiki, biorą udział w wyzwaniach itd. Jaka jest różnica? TikTok ma zdecydowanie prostszy intefejs, a wideo wyświetlane jest na całym ekranie. W Likee jest więcej funkcji, a feed można przełączać między różnymi kategoriami: popularne, w pobliżu, obserwowani. Co więcej, Likee umożliwia kontrolę rodzicielską, czym zyskał uznanie dorosłych, ale już niekoniecznie — młodych użytkowników aplikacji. Jak widać, obie aplikacje “walczą” o tę samą grupę odbiorców i tak naprawdę niewiele się różnią. Wydaje się jednak, że TikTok, śladem innych platform, wprowadzi płatne rozwiązania. Twórcy Likee nie planują na tę chwilę wyświetlać płatnych treści.
TikTok — warto czy nie
TikTok, jak każda platforma, nie jest dla wszystkich. Jeśli jednak Twoją grupą docelową są młodzi ludzie, tzw. pokolenie Z, a Twoja marka dobrze odnajduje się w “lekkim” contencie wideo, koniecznie sprawdź, jak działa TikTok. Poznaj tę aplikację. Testuj, eksperymentuj, angażuj, zanim zrobi to Twoja konkurencja.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu