5 powodów dla których warto dbać o analitykę internetową
Inwestujesz w marketing, ale nie wiesz, który kanał jest najskuteczniejszy? Zastanawiasz się, czy na stronę faktycznie trafiają potencjalni klienci i jak długo przebywają na Twojej stronie? Na którym etapie, część z nich, rezygnuje z zamówienia? Jeśli zadajesz sobie chociaż jedno z tych pytań, to znaczy, że nie korzystasz z analityki internetowej. Co to jest i dlaczego warto z niej korzystać?
Czym jest analityka internetowa?
Analityka internetowa to złożony system, który gromadzi informacje na temat użytkowników odwiedzających Twoją stronę. Dane te są istotne dla każdego, kto zarabia na swojej witrynie. Do najpopularniejszych narzędzi analitycznych możemy zaliczyć: Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, czy Hotjar. Zebranie danych to jednak dopiero początek. Kluczem do prowadzenia skutecznych działań marketingowych jest analiza i interpretacja zebranych danych. Dzięki temu podniesiesz współczynnika konwersji (np. sprzedaży), a tym samym – zwiększysz zwrot z inwestycji, jaką jest marketing.
Czego dowiesz się dzięki analityce internetowej
Analitykę internetową i pracę z danymi obrazuje tzw. piramida DIKW (data, information, knowledge, wisdom – dane, informacje, wiedza, mądrość). To proces, w którym wychodzimy od zebrania danych, poprzez ich analizę, aż do podjęcia działań, które pozwolą Ci rozwinąć Twój biznes. Dobrą praktyką jest analiza danych pod kątem konkretnego celu, np. zwiększenia sprzedaży z ruchu organicznego w wyszukiwarce albo zmniejszenia liczby porzuconych koszyków. Poniżej przedstawiamy przykładowe informacje, które uzyskasz, dzięki analityce internetowej. Wybraliśmy te, które są dla Ciebie najważniejsze, jeśli prowadzisz działania marketingowe.
Jaki kanał promocji jest najskuteczniejszy?
To chyba jedna z kluczowych informacji. Szczególnie, jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem na marketing. Analiza skuteczności poszczególnych kanałów, pozwoli Ci uniknąć “przepalania” budżetu, czyli inwestycji, która się nie zwraca. Dzięki Google Analytics dowiesz się, który kanał generuje największą konwersję (ruch organiczny, Google Ads, reklama na Facebooku, czy witryny odsyłające (np. artykuł sponsorowany na portalu, który odwiedzają Twoi potencjalni klienci). Co więcej, jeśli zastosujesz tzw. tagi UTM, możesz dotrzeć, dzięki remarketingowi, do osób z bardzo konkretnego źródła ruchu, np. kampanii e-mailnogowej, konkretnej reklamy na Facebooku, itd. To pozwoli Ci zwiększyć budżet, tam gdzie zyski są największe, a zrezygnować z najmniej opłacalnego kanału. Dzięki Google Analytics dowiesz się również, które kanały generują duży ruch, ale niewielką konwersję. Informacje te pozwolą Ci jeszcze lepiej planować działania marketingowe w Twojej firmie.
Kim są Twoi odbiorcy?
Dzięki analityce internetowej (zarówno na stronie internetowej, jak i fanpage’u na Facebooku), dowiesz się, kim są użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją witrynę. W Google Analytics możesz sprawdzić, ich wiek, płeć, miejsce zamieszkania oraz zainteresowania. Przykładowo, jeśli Twoją grupą docelowa są kobiety w określonym wieku, możesz sprawdzić, jaki procent wszystkich użytkowników, stanowi właśnie ta grupa. Z kolei, informacje o lokalizacji osób, które wchodzą na Twoją witrynę, będzie przydatna, jeśli prowadzisz lokalny biznes. Co więcej – dzięki zakładce lokalizacja, w Google Analytics, możesz zweryfikować boty. O ich obecności będą świadczyły wizyty z Indii, Chin oraz innych miejsc, w których na pewno nie szukasz klientów.
Jak wypadasz na tle konkurencji?
Jak wiadomo – analiza działań konkurencji jest równie ważna, co ocena własnych poczynań. Dzięki narzędziu o nazwie Ahrefs, możesz nie tylko sprawdzać, jakie strony odsyłają do Twojej witryny, ale przede wszystkim, masz możliwość sprawdzenia, na jakie frazy kluczowe wyświetla się strona Twojej konkurencji i które z tych fraz generują największy ruch. Możesz również porównać, na jakie słowa kluczowe wyświetla się konkurencja, a Ty nie. Jeśli na początek chcesz skorzystać z darmowego narzędzia, warto zajrzeć do Google Search Console. Nie sprawdzisz, dzięki niemu konkurencji. Dowiesz się jednak, które frazy kluczowe z wyników organicznych (bezpłatnych) Google, generują największy ruch na Twojej stronie i jaki jest ich CTR (stosunek kliknięć do wyświetleń).
Dlaczego część użytkowników rezygnuje z zamówienia
W przypadku tzw. porzuconych koszyków, nigdy nie będziesz miał 100% pewności co do przyczyny. Narzędzia analityczne pozwolą Ci jednak znaleźć najbardziej prawdopodobny powód rezygnacji z zamówienia. Przykładowo – krótki czas spędzony na stronie i duży wskaźnik odrzuceń na urządzeniach mobilnych, może to sugerować, że poruszanie się po stronie na urządzeniach mobilnych jest problematyczne. Jeśli z kolei, zamówienie porzucane jest na konkretnym etapie (zakładka “strony wyjścia” w Google Analytics), może to świadczyć o tym, że klienci mają jakiś problem (np. nie wiedzą co mają wpisać, brakuje preferowanej przez nich metody dostawy lub płatność, itd.) Oprócz danych statystycznych, warto zobaczyć swoją witrynę oczami potencjalnego klienta. Taką możliwość daje Hotjar.. To narzędzie, które nagrywa sesje użytkownika. Pozwoli Ci to, zobaczyć, jak potencjalni klienci poruszają się po stronie, w co klikają, co ich zajmuje, a co sprawia problem. Dzięki temu, możesz poprawić UX w sklepie internetowym lub na firmowej stronie.
Czy pozycjonowanie przynosi efekty?
Dzięki analityce internetowej możesz sprawdzić, czy wybrane frazy kluczowe. Takie, na które pojawia się Twoja strona w Google, faktycznie są opłacalne. To znaczy, czy generują wartościowy ruch i generują sprzedaż. Dodatkowo, możesz porównywać jakość ruchu organicznego z innymi kanałami, takimi jak płatne linki sponsorowane (kampania w Google Ads) czy reklama na Facebooku.
Analityka internetowa – podsumowanie
Marketing – kampania Google Ads, Facebook Ads, czy pozycjonowanie, bez analizy skuteczności, to tak naprawdę wróżenie z fusów. Działanie na oślep i modlitwa o zyski. Gromadzenie danych oraz ich analiza, pozwolą Ci mądrze zarządzać budżetem oraz prowadzić jeszcze bardziej efektywne działania marketingowe. Takie, które przy możliwie najmniejszej inwestycji, zagwarantują Ci maksymalny zysk (ROI – zwrot z inwestycji).
NAPISZ DO NAS A WYCENIMY NASZĄ PRACĘ
KONTAKT
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu