Czy pozycjonowanie się opłaca?
Pozycjonować, czy nie pozycjonować? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Osoby, które dopiero zaczynają biznes, zastanawiają się, czy inwestycja się zwróci. Część właściciele firmowych stron, którzy debiut mają już za sobą, twierdzi natomiast, że pozycjonowanie po prostu nie działa. Skąd wzięła się taka krzywdząca opinia? W takich przypadkach problemem nie jest zazwyczaj samo pozycjonowanie, ale raczej początkujący SEO-wcy, nieuczciwe praktyki. Jeszcze innym powodem może być niecierpliwość zleceniodawcy, który oczekuje natychmiastowych efektów. Jak jest naprawdę? Czy pozycjonowanie się opłaca?
Kiedy warto zainwestować w pozycjonowanie?
Odpowiadamy – zawsze lub prawie zawsze. W jakiej sytuacji nie warto inwestować w pozycjonowanie? Kiedy prowadzisz stronę, najczęściej bloga, hobbystycznie i nie jesteś nastawiony na zysk. Nie oznacza to jednak, że wtedy możesz zapomnieć o pozycjonowaniu. Każdemu blogerowi zależy przecież na rzeszy wiernych czytelników. Wówczas optymalizacja treści pod SEO to jeden z kluczowych elementów, aby znaleźć się wysoko na mało konkurencyjne frazy. Jeśli jednak Twoja witryna ma charakter biznesowy i jest głównym kanałem pozyskiwania i komunikacji z klientami, pozycjonowanie jest niezbędne. Dlaczego? Odpowiedź jest oczywista. Bez widoczności w sieci Twój biznes praktycznie nie istnieje. Statystyki mówią same za siebie – prawie 97% internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Ten światowy gigant przestał być jedynie źródłem informacji. Zdecydowana większość internautów poszukuje w Google produktów i usług, a także opinii o nich. Brak pozycjonowania to zatem świadoma rezygnacja z możliwości dotarcia do ogromnej ilości potencjalnych klientów. Stać Cię na to?
Korzyści wynikające z pozycjonowania
Największą korzyścią, która wynika z topowych pozycji, jest ruch na stronie. Część ruchu przekłada się oczywiście na konwersję, czyli np. sprzedaż lub wypełnienie formularza kontaktowego. Czasem zdarza się, że duży ruch nie przynosi zysków. Zazwyczaj oznacza to, że frazy kluczowe, na które witryna jest pozycjonowana zostały źle dobrane. Właśnie dlatego profesjonalny SEO-wiec zaczyna swoją pracę od poznania specyfiki biznesu klienta i wybrania słów kluczowych z największą szansą na konwersję. Inną przyczyną może być fakt, że strona docelowa, na którą trafia użytkownik nie spełniła jego oczekiwań. W tym przypadku wykraczamy już jednak poza kwestie związane z pozycjonowaniem. Warto również pamiętać o tym, że potencjalny klient nie podejmuje decyzji od razu. Użytkownicy, którzy trafią na Twoją stronę z wyszukiwarki, ale opuszczą ją bez zakupu lub kontaktu, nadal mogą zmienić się w Twoich klientów. Możesz dotrzeć do nich np. dzięki reklamie na Facebooku. Pamiętaj,że pozycjonowanie wpływa pozytywnie na rozpoznawalność marki, a to nieoceniona wartość, którą nie zawsze da się zmierzyć.
Czy zawsze warto walczyć o TOP3?
Początkowy cel każdego specjalisty SEO, jest widoczność strony na pierwszej stronie wyszukiwania. Dzieje się tak z oczywistych powodów. Niewielu użytkowników trafia na drugą stronę wyników wyszukiwania. A trzecia to już praktycznie koniec “internetów”. Największym wyzwaniem, przed którym staje specjalista SEO (i jednocześnie marzenie klientów), to obecność na samym szczycie wyników wyszukiwania. Szacuje się, że strony, które pojawiają się w TOP 3 mają o 80% więcej odwiedzin niż pozostałe z TOP 10. Trzeba jednak pamiętać, że osiągnięcie wysokich pozycji wymaga czasu. Nie będzie to jednak czas stracony. Dzięki pozycjonowaniu szerokiemu, czyli na tzw. długi ogon, na Twoją stronę trafią osoby, które wpisują wielowyrazowe, bardziej konkretne zapytania. Obecnie odchodzi się bowiem od pozycjonowaniu określonych podstron na kilka słów kluczowych. Skuteczne pozycjonowanie uwzględnia bowiem cały potencjał witryny. A co za tym idzie – widoczność strony na kilkadziesiąt kombinacji fraz kluczowych.
Czarne SEO, czyli pozycjonowanie, które się nie opłaca
Istnieje ponad 200 czynników rankingowych, od których zależy pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego nie ma jednej skutecznej metody, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Metody, które działały jeszcze kilka lat temu, dziś są już nieskuteczne. Możemy jednak mówić o działaniach SEO, które od zawsze są bardzo ryzykowne i niezgodne z zasadami Google. To tzw. black seo, czyli nieuczciwe praktyki związane z pozycjonowaniem. Zaliczamy do nich między innymi, niskie jakości becklinki np. z farm linków oraz content nasycony przesadnie słowami kluczowymi bez żadnej wartości merytorycznej lub sprytnie ukrywany np. biały tekst na białym tle.
Pozycjonowanie vs. Google Ads – co wybrać
Czasem kampanię w płatnych wynikach wyszukiwania traktuje się jako alternatywę dla pozycjonowania. Czy tak jest w istocie? Prawdą jest to, że dzięki Google Ads Twoja strona wyświetla się na pierwszej stronie wyszukiwarki od razu po uruchomieniu kampanii. Wyświetla się jednak tak długo, jak długo trwa kampania. Mówiąc wprost – tak długo, jak długo płacisz. A koszt jednego kliknięcia waha się od kilkunastu groszy, do nawet kilkudziesięciu złotych (w przypadku bardzo konkurencyjnych branż). Pozycjonowanie to natomiast długofalowy proces, który przynosi trwałe efekty. Pozycjonowanie, czy Adwords (Ads)? Takie pytanie sugeruje, że działania te są wobec siebie konkurencyjne. Tymczasem pozycjonowanie i Google Ads to elementy szerszej kampani marketingowej. Tak samo jak promocja w mediach społecznościowych czy marketing szeptany. Dlatego warto dywersyfikować swoje działania marketingowe i korzystać z szerokiego wachlarza docierania do klienta.
Czy pozycjonowanie się opłaca – podsumowanie
Pozycjonowanie jest dziś niezbędne, jeśli na poważnie myślisz o swoim biznesie. Nawet jeśli wizyta, której źródłem są organiczne (bezpłatne) wyniki wyszukiwania, nie zakończy się konwersją, użytkownik nadal może stać się Twoim klientem. Miej na uwadze fakt, że coraz rzadziej kupujemy coś pod wpływem impulsu. Częściej mamy do czynienia z tzw. lejkiem sprzedażowym. Wyszukiwarka może być jego początkowym etapem. Miejscem, w którym potencjalny klient po raz pierwszy styka się z Twoją marką. Decyzja o zakupie może nastąpić dopiero po dłuższym kontakcie (np. w social media). Jeśli jednak zrezygnujesz z pozycjonowania może zabraknąć tego najważniejszego, początkowego ogniwa, dzięki którego połączysz klienta ze swoją marką.
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu
Jeśli ktoś pyta czy pozycjonowanie się opłaca?
Odpowiadam że stanowczo, tak. Na dłuższą metę jest dużo tańszę od Google Ads.