Co to jest duplikacja treści i jak się przed nią bronić?

Co to jest duplikacja treści i jak się przed nią bronić?

Sprawdź naszą ofertę

Dużym problemem dla początkującego SEO-wca lub przedsiębiorcy, który tworzy swoją pierwszą firmową stroną, jest duplikacja treści. W jakich sytuacjach witryna jest narażona na duplicate content SEO i jak się przed nim bronić? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.

Google duplicate content — na czym polega

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas

Google duplicate content — na czym polega

Jak sama nazwa wskazuje, duplikacja treści występuje, kiedy w obrębie tej samej strony lub na co najmniej dwóch różnych stronach znajdują się identyczne treści. Nieważne czy chodzi o całość, np. artykułu lub oferty, czy tylko o konkretne fragmenty. Duplikacja treści może mieć charakter wewnętrzny (identyczne treści na kilku podstronach jednej domeny) lub zewnętrzny (“sklonowany” content na różnych domenach). Konsekwencją duplikacji treści jest obniżenie pozycji strony WWW w Google. A co za tym idzie, ograniczenie jej widoczności. Niestety, dotyczy to obu stron internetowych — złodzieja oraz właściciela treści. Minie bowiem trochę czasu zanim, algorytm Panda rozstrzygnie, na której z witryn content pojawił się po raz pierwszy. 

Duplikacja treści — z czego może wynikać

Pierwszą myślą, która przychodzi do głowy, w przypadku pojawienia się duplikacji treści, są nieuczciwe działania konkurencji. Chęć zaszkodzenia witrynom, które mogą pochwalić się dobrą widocznością w wynikach wyszukiwania. Częściej jednak duplikacja treści wynika z niewiedzy. Jakie błędy powodują duplicate content? Oto kilka przykładów.

Duplikacja zewnętrzna — przykłady 

Opisy produktów w e-sklepie kopiowane od producenta

Umieszczenie opisów produktów od producenta jest dla właścicieli e-commerce łatwiejsze i tańsze niż zlecenie stworzenia unikalnych treści dla każdej kategorii i produktu (również jego wariantów, np. kolorystycznych). Jeśli asortymentu jest na tyle dużo, że jest to zadanie niewykonalne, lepsze będzie pozostawienie produktu bez opisu niż jego kopiowanie. 

Identyczne opisy strony lub firmy na zewnętrznych serwisach

Jeśli dodajesz stronę do katalogów, tworzysz jej opis do mediów społecznościowych lub jako stopkę do artykułu sponsorowanego, nie powielaj jej z własnej witryny (np. podstrony “o nas”, “o firmie”). Za każdym razem stwórz oryginalny tekst. 

Opisy produktów w porównywarkach cenowych lub platformach sprzedażowych

Do duplikacji zewnętrznej dochodzi również wtedy, gdy w serwisach takich jak Ceneo lub Allegro pojawiają się opisy produktów “zaciągnięte” ze sklepu internetowego. Jeśli zatem tworzysz ofertę sprzedaży na Allegro, postaraj się stworzyć unikalny opis wystawionego przedmiotu. 

Publikacja tego samego artykułu na kilku portalach 

Być może to ekstremalny przykład, ale to się zdarza. Chodzi o umieszczenie identycznego artykułu sponsorowanego z backlinków na kilku portalach albo opublikowanie artykułu z własnego bloga na innym, jako wpisu gościnnego. Niestety, takie działania przyniosą więcej szkody niż pożytku.

Strona dostępna pod kilkoma adresami 

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że różne adresy URL tej samej witryny (www, https, http), są traktowane przez roboty indeksujące jako różne strony internetowe.. A skoro boty znajdą tam identyczne treści, uznają, że mają do czynienia z duplikatami. Jak to rozwiązać? Najprostszym sposobem jest ustawienie adresu kanonicznego, np. w Google Search Console. W przypadku zainstalowania certyfikatu SSL (czyli zmiany z http na https), konieczne będzie zastosowanie przekierowania 301. Dzięki temu, unikniesz duplikacji treści, a boty indeksujące “zrozumieją”, który adres Twojej witryny jest właściwy i cała “moc” pozostałych linków zostanie tam przekazana. 

Google duplicate content — podsumowanie

Dowiedz się więcej!

Duplikacja wewnętrzna — przykłady 

Z duplicate content w obrębie tej samej witryny, najczęściej borykają się właściciele sklepów internetowych. Wynika to głównie ze struktury e-sklepów. 

Sortowanie, filtrowanie

Ta funkcja jest niezbędna w każdym sklepie internetowym, ze względu na wygodę użytkowników. Niestety, sortowanie powoduje, że tworzy się kilka lub nawet kilkanaście podstron z identyczną treścią. W takim przypadku, najlepszym wyjściem będzie ustalenie adresu kanonicznego, np. głównej kategorii

Paginacja produktów

Choć stronicowanie ułatwia przeglądanie produktów, przyczynia się również do powstania wielu adresów URL niskiej jakości. Pomocne w tej sytuacji będzie użycie tagów rel=next] i rel=prev. To informacja dla botów indeksujących, że mają do czynienia z paginacją, a nie z powieloną treścią. 

Zduplikowane tagi

Chodzi o tytuł i opis podstron do wyszukiwarki, czyli meta title oraz meta description. W przypadku rozbudowanych serwisów może to zająć trochę czasu, ale warto wprowadzać takie opisy ręcznie, dbając przy tym o ich unikalność. 

Duplikacja treści  jak sprawdzić

Każdy właściciel strony, od czasu do czasu, powinien sprawdzić, czy nie ma problemu z duplikacją treści. Dzięki szybkiej reakcji, będzie można zapobiec dużym wahaniom pozycji i ograniczeniu widoczności. Jak sprawdzić stronę WWW pod kątem duplicate content SEO?

W sieci dostępnych jest wiele narzędzi typu duplicate content checker:

  • Google Search Console — bezpłatne narzędzie, które pozwala wykryć zduplikowane tagi.
  • Screaming Frog — narzędzie dostępne w wersji darmowej i płatnej, które wskazuje zduplikowane podstrony i tagi
  • Siteliner, Ahrefs Sitebulb — narzędzia wykrywają duplikację wewnątrz witryny
  • Copyscape — płatne narzędzie, które wykrywa duplikację zewnętrzną.

Duplikacja treści — z czego może wynikać

Zapytaj naszego konsultanta o opinię

Google duplicate content — podsumowanie

Od sierpnia 2011 roku, czyli od momentu, kiedy polskie witryny internetowe są sprawdzane przez algorytm Panda, duplikacja treści może skutecznie utrudnić pozycjonowanie strony internetowej. W przypadku wykrycia duplikacji zewnętrznej, proces ustalania, która strona jest złodziejem, a która właścicielem contentu, trochę potrwa. Lepiej więc zablokować możliwość kopiowania zawartości witryny zaraz po jej stworzeniu. Nie zaszkodzi również, od czasu do czasu, sprawdzać stronę, przy pomocy wyżej wymienionych narzędzi. W przypadku rozbudowanych serwisów, takich jak sklepy internetowe niezbędna jest współpraca programisty i specjalisty SEO. Dzięki temu nowa witryna nie będzie narażona na wewnętrzną duplikację treści, a jej szanse na osiągniecie wysokiej pozycji w Google, wzrosną. 

Popularne wpisy:

trendy marketingowe 2020 pozycjonowanie czy google adwords  ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google 

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments