Kim są Twoi klienci, czyli jak określić grupę docelową?
O swoim produkcie lub usłudze prawdopodobnie wiesz wszystko. To jednak nie wystarczy. Dużo ważniejsza jest bowiem wiedza na temat Twojej grupy docelowej, czyli osób, do której ten produkt lub usługę kierujesz. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jak określić profil swojego idealnego klienta i dlaczego warto to zrobić – zobacz również -> 6 wskazówek jak rozkręcić ruch na stronie.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Target — co to jest?
Target, czyli inaczej grupa docelowa, to osoby, które będą odbiorcami Twoich produktów lub usług. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, od czego zacząć promocję firmy. Odpowiadamy — od określenia swojej grupy docelowej. To pierwszy krok do stworzenia skutecznej strategii marketingowej. Dzięki odpowiedzi na pytanie, kim są Twoi klienci, dowiesz się także, co, jak i gdzie komunikować. Pamiętaj, że jeśli kierujesz komunikat do wszystkich, trafiasz do nikogo. Podobnie jest w przypadku produktu lub usługi. Strategia marketingowa powinna opierać się na komunikacji. A jak wiadomo — komunikat musi być dopasowany do odbiorcy – zobacz -> co sprzedawać w internecie żeby zarobić.
Grupa docelowa — jak ją określić – Tworzenie Brand Person
Podejdź do określenia profilu klienta jak do szkolnego opisu postaci. Jeśli robisz to po raz pierwszy, poszukaj wśród rodziny lub znajomych kogoś, kto mógłby być Twoim idealnym klientem. Jeśli nikogo takiego nie znajdziesz, możesz wykorzystać, np. filmową postać – sprawdź -> jak wyznaczać i osiągać cele bizensowe.
Wiek i płeć
Zastanów się, czy swój produkt lub usługę kierujesz do kobiet, czy do mężczyzn? A może do obu tych grup? W jakim wieku są Twoi potencjalni klienci? Jeśli na te pytania masz kilka odpowiedzi, to sygnał, że warto stworzyć kilka profili tzw. person. Tworząc je, postaraj się, aby osoby w danej grupie coś łączyło. Przykładowo, użytkownicy w wieku 19-24 lata to najczęściej studenci – sprawdź -> jak efektywnie pracować na home office.
Sytuacja rodzinna i materialna
W tym przypadku zastanów się, czy Twój potencjalny klient ma dzieci. Jakie są jego średnie zarobki? Jest singlem, a może jest w związku?
Miejsce zamieszkania
Odpowiedź sobie na pytanie do kogo kierujesz swoją ofertę — do mieszkańców dużych miast, miasteczek, a może Twoją grupą docelową są mieszkańcy wsi? Zastanów się, czym Twój potencjalny klient dojeżdża do pracy. Ile czasu zajmie mu dojazd? Może dojeżdża autobusem i akurat w tym czasie przegląda Facebooka? – dowiedz się -> jak wybrać influencera
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Zainteresowania
W tym przypadku warto zastanowić się, czym interesuje się Twoja grupa docelowa. Co robi w wolnym czasie? Gdzie szuka informacji — jakie strony internetowe odwiedza, które profile w mediach społecznościowych odwiedza? Kto jest dla niej autorytetem? Dzięki tym informacjom dowiesz się, jak i gdzie powinieneś się reklamować, aby dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. dowiedz się czym jest -> lejek sprzedażowy
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Cele, marzenia, problemy i obawy
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego w reklamie preparatu na nieświeży oddech głównym tematem jest podryw? Dzieje się tak, ponieważ pozbycie się nieprzyjemnego zapachu z ust jest wyłącznie pragnieniem na tzw. pierwszym poziomie. Tak naprawdę chodzi o to, aby być atrakcyjnym, zdobyć partnera, żyć długo i szczęśliwie. Ten przykład pokazuje, że skuteczny komunikat reklamowy dociera do głębszych pragnień, takich, do których klient się nie przyzna lub nie jest ich świadomy. Pamiętaj, że Twój produkt jest tylko środkiem. Cel jest inny — szczęście, miłość, bezpieczeństwo. Nie sprzedajesz produktu, sprzedajesz obietnice lepszego życia. Dowiedz się -> jak pisać bloga firmowego
Przekonania polityczne i religijne
Wydawać by się mogło, że sprzedaż nie ma nic wspólnego z poglądami politycznymi czy religijnymi. Wiedza na temat poglądów Twojej grupy docelowej to informacja na ile możesz sobie pozwolić. Światowe marki bardzo często decydują się na kontrowersyjne kampanie, balansujące na granicy dobrego smaku. Jak to się dzieje, że niektóre z nich osiągają sukces, a inne zaliczają wizerunkową wpadkę? Odpowiedź jest jedna — wszystko zależy od grupy docelowej, do której komunikat jest skierowany.
Grupa docelowa -skąd czerpać informację
W przypadku grupy docelowej nie warto wróżyć z fusów. Jeśli masz już firmową stronę oraz fanpage na Facebooku, zaufaj analityce internetowej. Dzięki Google Analytics, dowiesz się, kto najczęściej odwiedza Twoją stronę. W zakładce “odbiorcy” znajdziesz także informacje dotyczące zainteresowań użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę, a także dane demograficzne i geograficzne. Podobnie wygląda to w przypadku Facebooka. Wystarczy zajrzeć do zakładki “statystyki grup odbiorców”. Znajdziesz tam nie tylko informacje na temat wieku, czy miejsca zamieszkania, ale także stron polubionych przez użytkowników. Wiedza na temat aktywności użytkowników pozwoli Ci domyślić się, jakie mają potrzeby lub problemy.
Określenie grupy docelowej — podsumowanie
Określenie profilu Twoich klientów to rzecz, od której powinieneś zacząć, kiedy zaczynasz własny biznes. Gorąco zachęcamy Cię do stworzenia kilku takich profili. Dzięki temu stworzysz indywidualny komunikat do każdej z tych grup. Segmentacja odbiorców pozwoli Ci na prowadzenie skutecznych działań marketingowych, prowadzenie testów, a także na optymalizację budżetu.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu
Zdiagnozowanie potrzeb konsumenta to kluczowe działanie w procesie sprzedaży. W przeciwnym wypadku nie będziemy w stanie zatrzymać klienta, a nasz biznes nie będzie miał szans na przetrwanie. Kluczową kwestią jest odpowiednie zdefiniowanie grupy docelowej, utrzymywanie relacji z obecnymi klientami oraz dostosowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb.