Audyt UX — jak przeprowadzić samemu?
Audyt UX — jak przeprowadzić samemu?
Inwestujesz w pozycjonowanie? Reklamujesz stronę firmą na Facebooku i w płatnych wynikach wyszukiwania, a zwrotu z inwestycji nie widać? Masz duży ruch w witrynie, ale zapytań lub zakupów jest niewiele? Zanim zaczniesz modyfikować słowa kluczowe, kreacje i grupy odbiorców, przyjrzyj się swojej stronie WWW. Przeprowadź audyt UX. Jeśli nie chcesz lub nie możesz zlecić go specjalistom, podpowiemy Ci, jak możesz przeprowadzić taki audyt samodzielnie
Audyt UX — co to jest
Zanim wyjaśnimy, na czym polega audyt, wytłumaczmy termin UX. Jest to skrót od user experience, co oznacza “doświadczenie użytkownika”. Chodzi o to, jak osoba odwiedzająca Twoją witrynę odbiera ją Czy strona internetowa jest przejrzysta, czytelna, a poruszanie po niej — łatwe oraz intuicyjne. Mamy tu na myśli szczególnie drogę, jaką użytkownik musi przejść, by doszło do konwersji (ukończenia transakcji, zakupu lub kontaktu). Mówiąc o UX mamy zatem na myśli projektowanie stron w taki sposób, aby tworzyć pozytywne doświadczenie użytkownika.
Audyt UX — dlaczego warto?
Bez względu na to, gdzie i jak zareklamujesz swoją firmę, potencjalny klient zawsze trafia na stronę internetową. To właśnie tutaj użytkownik ostatecznie podejmuje decyzję o tym, czy skorzysta z Twojej oferty. Nawet jeśli podejmie tę właściwą decyzję, jeszcze możesz go stracić. Dlaczego? Właśnie przez błędy na stronie, brak pełnej informacji lub skomplikowaną nawigację, która utrudnia dojście do celu i konwersję.
Audyt strony internetowej przykład — od czego zacząć
Trudno ruszyć z audytem UX, jeśli nie wiesz od czego zacząć. Doskonałym punktem odniesienia, wskazówką jest tzw. architektura informacji. Twórca tego pojęcia, Peter Morville, wyróżnia sześć zasad UX. Jest to:
- zasada użyteczności (usability strony),
- zasada funkcjonalności (usefulness witryny)
- zasada znajdowalności (findability strony),
- zasada atrakcyjności (desirability witryny),
- zasada wiarygodności (credibility strony),
- zasada dostępności (accessibility witryny).
Bez względu na to, czy chodzi o usability strony WWW czy o inną cechę UX, kluczowe jest tutaj doświadczenie realnych użytkowników, a nie domysły i wróżenie z fusów. W tym artykule skupimy się przede wszystkim na dwóch pierwszych zasadach: usability strony, czyli użyteczności oraz usefulness witryny, czyli funkcjonalności strony.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Zasada użyteczności — na czym polega
Zasada użyteczności (usability strony) mówi, że użytkownik powinien bez problemu
- przejść ścieżkę zakupową,
- znaleźć potrzebne informacje,
- zapoznać się z interfejsem strony internetowej.
Jak widzisz, audyt użyteczności dotyczy wielu obszarów: contentu (treści oferty, informacji o metodach płatności i wysyłki), struktury menu, czy procesu zakupu( (formularza, dostawy czy metody płatności) i ewentualnych problemów na każdym z tych etapów.
Funkcjonalność strony internetowej — na czym polega
Kiedy możemy uznać, że strona internetowa jest funkcjonalna? Wówczas, gdy każdy użytkownik może poruszać się po niej bez problemu; kiedy nie potrzebuje do tego specjalistycznej wiedzy ani wybitnych umiejętności. Audyt funkcjonalności warto zatem przeprowadzić na zróżnicowanej i reprezentatywnej grupie użytkowników.
Audyt użyteczności, metody badania funkcjonalności witryn internetowych
Tak jak wspominaliśmy, użyteczność stron internetowych warto sprawdzić na realnych użytkownikach. Osobach, które nie brały udziału w jej projektowaniu i należą do grupy Twoich potencjalnych klientów. Jakie metody zastosować? Oto kilka znanych technik:
Moderowane i niemoderowane testy z userami
W przypadku moderowanych testów, użytkownicy wykonują wskazane przez Ciebie zadania, np. wypełniają formularz kontaktowy lub kupują coś w Twoim sklepie internetowym. Dzięki temu sprawdzisz, czy na drodze do konwersji, nie pojawiają się błędy czy trudności. Niemoderowane testy wyglądają podobnie, z małą różnicą. Użytkownicy mają wolną rękę. Nie muszą wykonywać konkretnych zadań, poruszają po stronie swobodnie. Moderator nie obserwuje użytkowników na żywo. Zazwyczaj takie osoby są nagrywane, oczywiście za ich zgodą.
Mapy cieplne i śledzenie gałek ocznych
Audyt użyteczności to również obserwowanie reakcji użytkowników. Jest to możliwe, dzięki śledzeniu ruchów gałek ocznych, analizie map cieplnych, czy nagrań sesji na stronie internetowej. O ile śledzenie ruchów gałek ocznych wymaga profesjonalnego sprzętu, o tyle nagrywanie sesji, czy utworzenie mam cieplnych, jest stosunkowo proste, dzięki ogólnodostępnym programom śledzącym.
Audyt użyteczności — przydatne narzędzia
Jednym z najpopularniejszych narzędzi, jeśli chodzi o audyt usability, jest Hotjar. Program jest dostępny w dwóch wersjach — demonstracyjnej i płatnej. Jaka jest różnica? W darmowej wersji Hotjar rejestruje maksymalnie 100 sesji. Kiedy osiągniesz ten limit, musisz skasować stare sesje, by móc nagrywać kolejne. Żeby zainstalować Hotjara, wystarczy założyć konto i dodać kod śledzący na swoją stronę. Do niedawna Hotjar umożliwiał tworzenie map cieplnych, obecnie ta funkcja jest już niedostępna w wersji demo.. Ciekawą alternatywą dla Hotjara jest Yandex Metrica. Nie da się ukryć, że Yandex daje pełniejszy obraz doświadczeń użytkowników na stronie. Począwszy od źródeł ruch, na ruchach myszki kończąc. Co więcej, umożliwia tworzenie wieloaspektowych raportów, dzięki którym jeszcze lepiej poznasz potrzeby użytkowników, odwiedzających Twoją witrynę.
Audyt strony internetowej przykład błędów
Niewidoczny koszyk, zbyt skomplikowany formularz kontaktowy (nadmiar pół), brak informacji o metodach płatności i dostawy przed zakupem to tylko niektóre z częstych UX-owych grzechów. Zdarzają się również te stricte nawigacyjne, np. gdy użytkownik z ciekawości wybiera jedną z oferowanych płatności, a kiedy chce wybrać inną, musi się cofnąć i zaczynać wszystko od początku. W czasach gdy klienci są coraz bardziej nieufni, informacje o firmie, opinie innych użytkowników również zaliczane są do UX. Ich brak może zniechęcić potencjalnego klienta do kontaktu. Na porządku dziennym są także niedziałające buttony, nieaktywne linki, czy podstrony z błędem 404.
Audyt strony internetowej przykład
Poproś kilku swoich znajomych o odwiedzenie strony i wykonanie najważniejszych czynności, takich jak wypełnienie formularza czy zakup. Zadbaj o to, by odwiedzili każdą podstronę, kliknęli w każdy link i przeszli ścieżkę zakupową od początku do końca. Nagraj sesje z ich udziałem. Jeśli to możliwe, niech podzielą się wrażeniami, co było dla nich trudne; czy strona w ich odczuciu załadowała się wystarczająco szybko; czy informacje na temat usługi/produktu, płatności, dostawy i zasad zwrotu były jasne. Jeśli kierujesz swoją ofertę do szerokiej grupy wiekowej możesz również poprosić o odwiedzenie witryny, np. swoich rodziców. Pamiętaj, że użyteczna strona jest na tyle intuicyjna, że każdy sobie poradzi.
Użyteczność strony internetowej i audyt UX — podsumowanie
UX strony nie kończy się stworzeniu witryny. Wręcz przeciwnie — to dopiero początek. Użyteczność stron oceniają tak naprawdę prawdziwi odwiedzający. Analiza kolejnych nagrań z Hotjara pozwoli Ci wprowadzać nowe rozwiązania i likwidować te funkcjonalności, które się nie sprawdziły. Żeby jednak tak było strona musi być widoczna w sieci. Dzięki temu na Twoją firmową stronę trafią potencjalni klienci, czyli osoby dla których chcesz warto ulepszać witrynę.
Popularne wpisy:
pozycjonowanie czy google adwords ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie