Budowanie marki osobistej — 5 wskazówek
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Jak to się dzieje, że niektóre osoby porywają tłumy, a inne, pomimo tytanowej pracy, nigdy nie zostają zauważone? Jak budować markę osobistą i co w ogóle kryje się pod tym pojęciem? Odpowiadamy w dzisiejszym artykule.
Co to jest marka osobista?
Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest marka, czyli brand. Na brand składa się: nazwa, identyfikacja graficzna, ale przede wszystkim — wartości, które za nim stoją. Podobnie jest w przypadku marki osobistej. Tutaj nazwą jest imię i nazwisko. Co ciekawe, o identyfikacji graficznej możemy mówić także w przypadku marki osobistej. Wystarczy wspomnieć chociażby o znanym i cenionym copywriterze, którego znakiem rozpoznawczym jest żółty ołówek. Maciej Wojtas jest przykładem tego, że nawet bez ujawniania swojego wizerunku, można zbudować silną markę osobistą. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta — ponieważ w personal brandingu najważniejsza są wartości, którymi się kieujesz. A co za tym idzie — autentyczność. Kiedy możesz mówić o tym, że faktycznie udało Ci się zbudować silną markę osobistą. Kiedy jesteś pierwszą osobą, która przychodzi do głowy klientom, w danej branży.
Jak budować markę osobistą?
Pamiętaj, że budowanie marki osobistej to proces. Wielu specjalistów mówi, że personal branding zawsze powinien być świadomym działaniem. Okazuje się jednak, że wielu cenionych ekspertów działało bez planu. I taka strategia strategii się opłaciła. Wystarczy wymienić chociażby Janinę Bąk, którą dziś kojarzy lub czyta praktycznie każdy. Jeśli jednak jesteś osobą, która woli planować, mamy dla Ciebie kilka wskazówek.
Budowanie marki osobistej — dlaczego warto?
Ludzie nie lubią bezosobowych marek. Nawet, jeśli mają do czynienia z firmą, lubią wiedzieć, kto za nią stoi. To samo dotyczy kontaktu. Każdy z nas woli porozmawiać z Anną Kowalską niż z “Działem Obsługi Klienta”, choćby nie wiem jak serdecznie nas pozdrawiał. Kto może zyskać najwięcej na budowaniu marki osobistej? Freelancerzy, artyści, specjaliści, którzy pracują na etacie, właściciele firm, osoby rozpoczynające karierę zawodową. Jak widzisz, praktycznie w każdej sytuacji personal branding i rozpoznawalność, która się z nim wiąże, może przynieść wiele korzyści, lepszą pracę, udział w ciekawych projektach czy kontakt z interesującymi ludźmi.
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Określ profil swojego klienta
Odpowiedź sobie na pytanie do kogo właściwie chcesz dotrzeć i w jakim celu budujesz swoją markę osobistą? Pomyśl, czym będziesz się kierować i jaką wartość chcesz dać swoim odbiorcom.
Bądź autentyczny
Fałsz w budowaniu marki osobistej bardzo łatwo wyczuć. Dlatego nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Bądź jakiś. Bądź sobą. Pamiętaj, że nie zawsze musisz być śmiertelnie poważny. Pokaż własny, niepowtarzalny styl, a zostaniesz zauważony. Nie bój się krytyki i nawet na największy hejt postaraj się odpowiedzieć kulturalnie, a nawet z humorem. Nie naśladuj innych. Wówczas staniesz się tylko marną podróbką, a jak wiadomo — ludzie lubią oryginały (dosłownie i w przenośni).
Dziel się wiedzą
Dziel się wiedzą, pokaż, że znasz się na swojej robocie. Jest na to wiele sposobów za sprawą internetu. Choćby budowanie marki w mediach społecznościowych:
- prowadzenie bloga (warto zadbać o widoczność artykułów w Google i dystrybucję w mediach społecznościowych),
- aktywność w branżowych grupach,
- uczestnictwo w branżowych eventach,
- nagrywanie podcastów, prowadzenie kanału na YouTube,
- fanpage prowadzony pod własnym nazwiskiem,
- cykliczne live’y ,
- dzielenie się newsami z branży (najlepiej z autorskim komentarzem).
Wybierz medium, które znasz i w którym czujesz się swobodnie. Pamiętaj: Pierwsze koty za płoty. Nie wszystko musi być idealne. Dzieci, które weszły do pokoju w czasie transmisji na żywo? Nie udawaj, że ich nie widzisz. Bądź sobą pokaż, że masz do siebie dystans.
Niech praca stanie się Twoją pasją
Podobno, kiedy Twoja praca jest pasją, to nie spędzasz w pracy ani jednego dnia. I faktycznie coś w tym jest. Wówczas budowanie marki osobistej przychodzi naturalnie. Nie narzekasz nagrywając kolejny podcast czy pisząc kolejny artykuł. Komunikacja z odbiorcami jest naturalna. W pewnym momencie przestajesz się zastanawiać, czy coś wypada i co pomyślą Twoi odbiorcy. Ostatni podpunkt na liście jest dla nas kwintesencją wszystkich poprzednich. Nie da się bowiem budować autentycznej marki osobistej, jeśli nie lubisz tego, co robisz, a jedyną motywacją są pieniądze.
Budowanie marki osobistej — kto robi to dobrze
Jeśli zastanawiasz, jak budować markę osobistą w praktyce, zachęcamy Cię do obserwowania: Janiny Bąk, Pawła Tkaczyka, Artura Jabłońskiego, Macieja Wojtasa, Natalii Charzyńskiej i Marty Idczak. To oczywiście tylko kilka przykładów z naszego rodzimego, marketingowego podwórka. Jeśli dobrze się zastanowisz, podobne znajdziesz w swojej branży
Budowanie marki osobistej — podsumowanie
Zbudowanie marki osobiste wymaga czasu, dlatego bądź cierpliwy. Nie zniechęcaj się, nawet gdy rozpoznawalność nie przyjdzie od razu. Działaj, pomagaj, daj się zauważyć. Niech konkretna branża kojarzy się odbiorcom z Twoim nazwiskiem. A osiągniesz to, będąc ekspertem w swojej dziedzinie, reszta to tylko dodatek.
Popularne wpisy:
pozycjonowanie czy google adwords ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie
Dzięki za artykuł! Ogólnie warto zaplanować swoje działania w Internecie podczas budowania marki osobistej. Najlepiej tak, żeby wykorzystać dostępne narzędzia oraz media społecznościowe, żeby wszystko fajnie współgrało. Wiadomo, że to potrzebuje czasu i zaangażowania, ale owoce po jakimś czasie będą bardzo smakowały.