Co to jest viral i jak go stworzyć?
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Kiedy organiczne (bezpłatne) zasięgi w mediach społecznościowych drastycznie spadają, a reklama staje się coraz droższa, szansą na darmową widoczność i promocje jest viral. Jak go stworzyć i czym właściwie jest post viralowy? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.
Viral — co to jest
Viral marketing to tzw. marketing wirusowy. Nawiązanie do wirusa nie jest najszczęśliwsze, ale ma ono swoje uzasadnienie. Chodzi bowiem o tempo rozpowszechniania, czyli dystrybucji takiego kontentu w sieci. Najskuteczniejsze virale w ciągu kilku godzin od publikacji osiągają bowiem gigantyczne zasięgi, tysiące reakcji, komentarzy i udostępnień.
Często zdarza się, że jakiś post staje się viralem w sposób niezamierzony. Zazwyczaj dotyczy to kontrowersyjnych treści lub nieudanych kampanii. Marketing wirusowy jest coraz trudniejszy. Dzieje się tak, ponieważ obecnie, nie jest łatwo stworzyć coś oryginalnego i przyciągnąć uwagę użytkownika.
Viral marketing — dlaczego warto
Viral marketing sprawia, że za darmo (lub prawie za darmo), możesz dotrzeć do tysięcy odbiorców, swoich potencjalnych klientów. Bezpłatne zasięgi przekładają się na większą rozpoznawalność marki. Stworzenie contentu, który będzie rozchodził się jak świeżę bułeczki, to jednak dopiero początek. Sztuką jest bowiem utrzymanie tego zainteresowania na dłużej, odpowiednio reagując na wzmożoną aktywność użytkowników, bez względu na to, czy zainteresowanie internautów ma charakter pozytywny czy negatywny.
Viral marketing przykłady
Viralem stają się bardzo często akcje charytatywne czy zbiórki pieniędzy na szczytny cel. Takim przykładem są chociażby posty na fanpage’u Się Pomaga czy apele Marcina Dorocińskiego, który zachęca do adopcji zwierząt ze schroniska Ogromną popularnością cieszą się również zabawne, ironiczne posty, które stanowią komentarz do otaczającej nas rzeczywistości. W tym przypadku liczy się zabawa słowem i aluzyjność. Mistrzem tego typu contentu jest Ikea. Virale tej marki to często content RTM (real time marketing). Jak już wspominaliśmy, posty, które stają się viralami, często budzą skrajne emocje. Takim przykładem są chociażby kampanie firmy Adrian, które łączą promocję rajstop z problemami społecznymi, takimi jak przemoc domowa czy dyskryminacja. O ile kampanie firmy Adrian można oceniać różnie, o tyle są marki, które zaliczyły prawdziwe wizerunkowe porażki. Wystarczy wspomnieć chociażby Tigera i post nawiązujący do powstania warszawskiego. Viralem stał się zarówno post tej marki, jak i odpowiedź Muzeum Powstania Warszawskiego. Czy ta “akcja” opłaciła się producentowi napoju energetycznego? Być może sprzedaż wystrzeliła, ale czy warto było się posunąć tak daleko? Każdy musi odpowiedzieć sobie sam na to pytanie.
Viral marketing — przepis na marketing wirusowy
Jak zrobić viral? Nie ma jednej uniwersalnej wskazówki, która zagwarantuje Ci gigantyczne zasięgi, bez względu na to, czy chodzi o Facebook viral marketing, czy marketing wirusowy w innych social mediach, np. viral YouTube. Istnieją jednak pewne przesłanki, które mogą zwiększyć szansę na to, że Twój content zmieni się w viral i będzie masowo udostępniony.
Virale — newsy
Pojawiły się jakieś nowinki w Twojej branży? Napisz o tym lub stwórz video poradnik. Użytkownicy chętnie dzielą wiedzą. Tak było, gdy ruszyła Tarcza antykryzysowa czy świadczenie postojowe. Wówczas przedsiębiorcy komentowali i udostępniali informacje, które mogły pomóc w poprawnym wypełnieniu wniosku czy sprawdzenie jego statusu. W tym przypadku liczy się refleks, najlepiej, jeśli poinformujesz o czymś jako pierwszy.
Virale RTM
Jak już wspominaliśmy, na ogromne zasięgi mogą liczyć posty, które nawiązują do aktualnej sytuacji i w zabawny lub ironiczny sposób ją komentują. Wystarczy wspomnieć chociażby post promujący krzesła Harry po tym jak książę Wielkiej Brytani się ożenił, czy słynny post fikcyjnego Zakładu Pogrzebowego A.S. Bytom — “Wszyscy do urn”, w dzień wyborów.
Virale — posty z przymrużeniem oka
Pokaż, że masz dystans do siebie i do swojej branży. Baw się słowem, postaw na aluzyjność i humor (nawet ten gorzki). Szukasz inspiracji? Zajrzyj na fanpage takich twórców jak chociażby Żartowniś Ponury czy Andrzej Mleczko.
Virale typu — to o nas
Użytkownicy chętnie udostępniają posty, które w jakiś sposób dotyczą ich samych albo pewnej grupy, którą łączą wspólne doświadczenia. Przykładowo, ogłoszenie z błędem, który zauważy tylko wprawne oko polonisty albo mem kasety i ołówka. Tylko osoby, które słuchały muzyki na kasetach magnetofonowych, będą wiedziały, co łączy te dwa przedmioty.
Virale — wspólne wartości
Ten przykład łączy się z poprzednim. Użytkownicy zawsze będą udostępniać posty, informacje, z którymi się utożsamiają albo takie, które budzą ich sprzeciw. Przykładowo, weganka, z dużym prawdopodobieństwem, udostępnia informacje o zbiórce pieniędzy na uratowanie zwierzęcia z rzeźni.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Viral marketing — podsumowanie
Pomyśl, co jest ważne czy interesujące dla Twoich odbiorców. Wyprzedzaj trendy, miej oczy i uszy szeroko otwarte. Bądź na bieżąco. Pamiętaj, że jeśli postawisz na kontrowersyjne treści, możesz zarówno stracić, jak i zyskać. Działaj zatem ostrożnie i z wyczuciem.
Popularne wpisy:
pozycjonowanie czy google adwords ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie