Core Web Vitals — co to jest i jak sprawdzić

Core Web Vitals — co to jest i jak sprawdzić

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas

Słyszałeś, że Google wprowadza nowy czynnik rankingowy? Zastanawiasz się, jak wpłynie on na widoczność Twojej strony w internecie? W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, czym jest Core Web Vitals i jak sprawdzić witrynę pod kątem najnowszego czynnika rankingowego. 

Core Web Vitals — co to jest, kiedy zostanie wprowadzony

Być może znasz już Core Web Vitals i nawet o tym nie wiesz. Na pewno zdarzało Ci się testować swoją stronę internetową w Google Site Insights pod kątem wydajności, szybkości i zgodności ze standardami Google’a, zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Test speed page to na szczęście nie wszystko. Właściciele stron, oprócz raportu otrzymują również cenne wskazówki, jak poprawić szybkość i wydajność strony. Część z nich dotyczy właśnie Core Web Vitals. Czym właściwie są te wskaźniki? Już wyjaśniamy, zacznijmy jednak od początku. W maju 2020 roku Google ogłosiło, że Page Experience Signals (sygnały dotyczące jakości witryny) staną się oficjalnie jednym z czynników rankingowych. Zaliczamy do nich: odpowiednie szyfrowanie (SSL), brak uciążliwych, “nękających” reklam, responsywność oraz właściwe zabezpieczenia. Teraz do tej listy dodano Core Web Vitals. Wskaźniki te będą wprowadzane stopniowo, oficjalnie od sierpnia 2021, choć prace zaczną się już w czerwcu tego samego roku. Core Web Vitals dotyczą czasu ładowania się strony i wpływu, jaki ma on na zadowolenie (lub niezadowolenie) użytkowników.

Core Web Vitals — jak je poprawić

Dowiedz się więcej!

Core Web Vitals — najważniejsze wskaźniki 

Zmiany wprowadzane przez Google mają ścisły związek z UX-em, czyli budowaniem pozytywnych doświadczeń użytkowników. Gigant z Doliny Krzemowej chce zwiększyć satysfakcję internautów z otrzymywanych wyników wyszukiwania. Coraz bardziej zaczyna się liczyć to, jak użytkownik odbiera daną witrynę i czy została ona stworzona z myślą o nim. Zresztą, trend ten jest widoczny już od kilku lat, a Core Web Vitals i Page Experience Signals to jego naturalne konsekwencje. Dane gromadzone w ramach Core Web Vitals można podzielić na laboratoryjne i zgromadzone. Pierwsze mają charakter hipotetyczny, potencjalny, ponieważ pomiary wykonuje sztuczna inteligencja. Dane zgromadzone pochodzą natomiast od realnych użytkowników strony. Oto najważniejsze wskaźniki CWV. 

  • LCP, czyli Lagrest Contentful Paint, pokazuje, jak szybko załaduje się największy element na stronie (tekst, grafika, video). W praktyce mamy więc do czynie z Google site speed. Jakie wskaźniki uważane są za dobre lub poprawne? Jeśli test speed Google wskazuje mniej niż 2,5 sekundy, to znaczy, że jest dobrze. Nieco gorzej strona wypada, gdy speed Google przekracza 2,5, ale mieści się w 4 sekundach. Wówczas warto zastosować się do wskazówek Google com speed test. Jeśli natomiast wskaźnik ten jest wyższy niż 4 jest naprawdę źle. Dlaczego? Według Google zwiększa to prawdopodobieństwo opuszczenia strony przez użytkownika. 
  • CLS, czyli Cumulative Layout Shift, dotyczy stabilności wizualnej witryny; ma to związek z nietypowymi przesunięciami w czasie ładowania się strony. Idealnym przykładem jest sytuacja, gdy układ strony się zmienia, jak tylko użytkownik wejdzie w nią w interakcję. CLS do 0,1 jest uważany za dobry, od 0,1 do 2,5 za przeciętny, a powyżej tej wartości warto popracować nad wizualną stabilnością strony internetowej.
  • FID, czyli First Input Delay, to czas liczony od momentu ładowania się strony do chwili, kiedy użytkownik będzie mógł wykonać pierwszą akcję np. wcisnąć button. W tym przypadku za wynik pozytywny uznaje się ten poniżej 100 ms, za przeciętny — między 100 a 300 ms. Problem zaczyna się, gdy FID przekracza 300 ms.

Powyżej wymieniliśmy najważniejsze czynniki, ale to nie koniec. Warto zwrócić uwagę również na:

  • TTI (Time to Interactive) — czas pomiędzy ładowaniem strony a możliwością wprowadzenia danych przez użytkownika
  • TBT (Total Blocking Time) — czas pomiędzy załadowaniem się pierwszego contentu a możliwością wpisania danych przez użytkownika
  • FCP (First Contentful Paint) — czas potrzebny do załadowania pierwszego obrazka, tekstu albo video.

Core Web Vitals — najważniejsze wskaźniki

Zapytaj naszego konsultanta o opinię

Page speed Google, czyli jak sprawdzić Core Web Vitals

  • PageSpeed Insight 

Test speed page przeprowadzisz w PageSpeed Insight, o którym wspominaliśmy na początku tego artykułu. Wystarczy, że wejdziesz na stronę tego narzędzia i wpiszesz adres swojej strony. Oprócz wyniku, zobaczysz również sugestie, co warto poprawić.

  • Google Search Console

Jeśli korzystasz z tego narzędzia wystarczy, że się zalogujesz, a następnie wejdziesz w zakładkę “Ulepszenia”—> “Podstawowe wskaźniki internetowe”. Zobaczysz wtedy raport swojej witryny w kontekście Core Web Vitals.

Core Web Vitals — co to jest, kiedy zostanie wprowadzony

Zapytaj o ofertę

Core Web Vitals — jak je poprawić

Sugestie związane z poprawą Core Web Vitals znajdziesz po wykonaniu testu w jednym z wymienionych narzędzi. Poniżej zgromadziliśmy te najpopularniejsze: 

Aby zoptymalizować LCP zwróć uwagę na:

  • Długi czas odpowiedzi serwera: im dłużej przeglądarka pobiera zawartość z serwera, tym dłużej trwa renderowanie czegokolwiek na stronie. Napraw to, optymalizując serwer, wdrażając sieć dostarczania treści (CDN) i wydajniej buforując zasoby. 
  • JavaScript i CSS, które blokują renderowanie; uniemożliwiają witrynie wyświetlenie strony internetowej przed załadowaniem tych plików. Usuń wszelkie niekrytyczne skrypty JavaScript i CSS, aby przyspieszyć działanie głównej zawartości Twojej strony internetowej. 
  • Czasy wczytywania zasobów: długość ładowania zasobu dotyczy czasu potrzebnego do załadowania wielu innych typów zasobów, które mogą wpływać na czas wczytywania strony (oprócz JavaScript i CSS) Żeby skrócić czas ładowania zasobów trzeba zoptymalizować i skomkompresować obrazki i tekst, tak by “wyższe” zasoby mogły ładować się wcześniej.
  • Renderowanie po stronie klienta: podczas tworzenia witryny renderowanej po stronie klienta ważne jest, aby wprowadzić optymalizacje, w przeciwnym razie użytkownicy mogą nie widzieć ani nie wchodzić w interakcje z żadną zawartością strony, dopóki całykod JavaScript nie zostanie wczytany. Zoptymalizuj renderowanie po stronie klienta, minimalizując krytyczny kod JavaScript oraz stosując renderowanie po stronie serwera i renderowanie wstępne.

W przypadku CLS zwróć uwagę na:

  • Wymiary obrazu: konieczne jest uwzględnienie wysokości i szerokości obrazów, aby przeglądarka mogła przydzielić odpowiednią ilość miejsca w dokumencie podczas ładowania obrazu.
  • Wymiary reklam, elementów osadzonych i ramek iframe: podobnie jak obrazki, reklamy, elementy osadzone i elementy iframe powinny zawierać wysokość i szerokość, aby przeglądarka mogła przydzielić miejsce i zmniejszyć przesunięcie.
  • Treść wprowadzana dynamicznie: według Google wydawcy powinni unikać wstawiania nowej treści nad istniejącą, chyba że w odpowiedzi na interakcję użytkownika. 
  • Czcionki internetowe powodujące FOIT / FOUT: Aby zminimalizować wszelkie zmiany układu spowodowane przez czcionki internetowe, wydawcy powinni używać wstępnie załadowanej czcionki.

Jeśli chodzi o FID:

  • Podział długich zadań: podziel długo działający kod na mniejsze, zadania, aby zmniejszyć opóźnienia wprowadzania danych w witrynie.
  • Optymalizacja strony pod kątem gotowości do interakcji: nadmiar kodu JavaScript, długie czas ładowania, a także zbędne fragmenty skryptu mogą spowolnić szybkość reakcji strony na dane wejściowe użytkownika i wpłynąć na jej UX.
  • Korzystanie z programu web Worker: zablokowany główny wątek jest jedną z przyczyn opóźnienia załadowania witryny. Zapobiegaj temu, używając narzędzia web Worker, który umożliwia uruchamianie JavaScript w wątku w tle. 
  • Skrócenie czasu wczytywania się kodu JavaScript: ogranicz ilość kodu JavaScript na swojej stronie, aby skrócić czas, jaki przeglądarka potrzebuje na uruchomienie kodu JavaScript. Dzięki temu czas odpowiedzi serwera na działania użytkownika skróci się. Warto zatem usunąć nieużywany lub niepotrzebny JavaScript.

Core Web Vitals — podsumowanie 

Jak widzisz, Core Web Vitals łączy się z UX-em i jest konsekwencją strategii przyjętej jakiś czas temu przez Google. Jeśli chcesz utrzymać lub poprawić pozycję swojej strony w wyszukiwarce, już teraz zacznij przygotowywać swoją firmową stronę pod kątem nadchodzącej aktualizacji. Jeśli potrzebujesz pomocy i chcesz mieć pewność, że Twoja strona nie zaliczy dużego spadku, skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy wnikliwy audyt, uwzględniający wskaźniki CWV, a w razie potrzeby, przygotujemy zalecenia optymalizacyjne dla Twojej witryny. Dzięki temu, nie stracisz, a zyskasz na nadchodzących zmianach.

Popularne wpisy:

pozycjonowanie czy google adwords  ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag  black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie

NAN 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments