Giełda domen — zakup domeny z rynku wtórnego. Na co zwrócić uwagę?
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Szukasz domeny dla swojej firmowej strony albo pod zaplecze? Zastanawiasz się nad zakupem z rynku wtórnego? Nie podejmuj decyzji w ciemno. Domena domenie nierówna, dlatego w dzisiejszym artykule podpowiadamy, od czego zacząć sprawdzanie domeny, co zrobić, aby podjąć właściwą decyzję i wybrać dobrze.
Dlaczego warto sprawdzić domenę przed zakupem.
Z używaną domeną może być podobnie jak z używanym samochodem. Choć z zewnątrz wydaje się zadbany, gdy zajrzymy pod maskę, nie jest już tak kolorowo. Podobnie jest z domeną. Dobrze brzmiąca nazwa z popularną końcówką, to nie wszystko. Decydując się się na zakup używanej domeny, kupujesz ją z całym dobrodziejstwem inwentarza. W praktyce oznacza to, że historia domeny może Ci zarówno pomóc, jak i zaszkodzić. Dlatego przed podjęciem decyzji przeprowadź audyt takiej domeny na własną rękę. Poniżej przedstawiamy check listę rzeczy, które warto przeanalizować, kupując domenę z rynku wtórnego
Jak sprawdzić dostępność domeny?
Z racji tego, że domenę bardzo często kupuje się w pakiecie z hostingiem, prawie każdy dostawca udostępnia wyszukiwarkę, w której sprawdzisz dostępność domeny. Najczęściej wystarczy jeden przycisk — “Sprawdź dostępność domeny”, żeby przekonać się, czy wybrany adres jest wolny. Dostępność domeny sprawdzisz również na: https://who.is. Zdarza się, że jeśli adres jest zajęty, ale nie używany, właściciel chętnie go sprzeda. W przypadku, gdy transakcja bezpośrednia nie wchodzi w grę, warto zajrzeć na giełdę domen.
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Co to jest giełda domen?
Giełda domen to serwis, który umożliwia zakup używanej tzn. zarejestrowanej domeny. Takie rozwiązanie sprawdzi się, jeśli zależy Ci na zdobyciu zajętej domeny albo takiej, która ma już swoją historię i jest dostępna w sieci od kilku czy nawet kilkunastu lat. Sprawdzanie dostępności domeny to jednak dopiero początek.
Jak odkupić domenę?
Metoda zakupu domeny zależy od regulaminu giełdy, a także od decyzji samego sprzedającego. Odkupienie domeny może odbywać się na zasadzie aukcji, czyli “kto zaproponuje więcej”. Właściciel może też wystawić domenę już z konkretną ceną. Ciekawą opcją jest również przejęcie wygasłych domen, czyli takich, które nie zostały opłacone na czas przez właścicieli. Zdarza się, że, w taki sposób, można trafić na prawdziwe perełki.
Co warto sprawdzić przed zakupem używanej domeny?
Kupno domeny powinno być przemyślaną decyzją. Dlatego zanim sfinalizujesz transakcję, sprawdź jejhistorię Pamiętaj, że każda z nich ma jakąś przeszłość. Przykładowo, poprzedni właściciel mógł wykorzystywać domenę do nieuczciwych praktyk takich jak choćby rozsyłanie spamu. To samo dotyczy sytuacji, gdy witryna była pozycjonowana w sposób zakazany przez Google (jest to tzw. Black Hat SEO). Efekt? Taka domena mogła zostać ukarana, co w praktyce ograniczyło jej widoczność. W najlepszym wypadku zakup nie przyniesie Ci korzyści, a w najgorszym — zaszkodzi. Co zatem składa na historię każdej domeny?
Wiek domeny
Domena jest jak wino. Im starsza, tym lepsza. Sam fakt obecności domeny w sieci to jednak za mało. Bardzo ważne jest właściwe utrzymanie strony. Wypełnienie jej wartościowymi treściami oraz systematyczne pozyskiwanie silnych, tematycznych linków zwrotnych. Liczy się także ciągłość historii, czyli to, czy nie było dłuższych przerw w funkcjonowaniu witryny. Jak to sprawdzić? Wystarczy wejść do cyfrowego archiwum, np. http://archive.org/web/
Content na poprzedniej stronie
Na podanej wyżej stronie możesz sprawdzić również, jak wcześniej wyglądała strona i jakie treści zamieszczał jej poprzedni administrator. Wystarczy, że wpiszesz adres domeny. Co dalej? Wystarczy, że z dostępnego kalendarza wybierasz konkretną datę, wykonania snapshotów, czyli zapisu danych. Ich częstotliwość może się różnić, w zależności od popularności witryny w danym okresie. Co warto sprawdzić? Zwróć uwagę, czy tematyka poprzedniej strony była zbliżona do Twojej i czy nie dotyczyła kontrowersyjnych branż takich jak choćby: hazard, erotyka, kryptowaluty lub MLM. Upewnij się również, czy strona nie miała przerw w funkcjonowaniu.
Obecność na czarnej liście
Jeśli planujesz wykupić domenę, to na pewno będziesz używać adresu email pod tą tą domeną. Zanim to zrobisz, upewnij się, czy domena nie została wpisana na czarną listę. Jak już wspominaliśmy, mogło się tak stać, jeśli w przeszłości rozsyłano z niej spam. Z tego powodu wysyłanie e-maili może być obecnie niemożliwe. A to oznacza, że domena stanie praktycznie bezużyteczna.
Przekierowania, profil linków zwrotnych oraz wychodzących
Koniecznie zweryfikuj również profil backlinków. Jeśli linki zwrotne pochodzą ze stron niskiej jakości, a wśród nich jest wiele katalogów i for niepowiązanych tematycznie z Twoją branżą, lepiej zrezygnuj z takiej domeny. Sprawdź także, czy poprzedni właściciel sam nie linkował do podejrzanych witryn i jaki jest autorytet domeny. Gdzie sprawdzisz te informacje? Polecamy Ahrefs. Choć to narzędzie jest płatne, możesz skorzystać z darmowego okresu próbnego.Twórcy umożliwili także sprawdzenie DA oraz Podejrzenia części linków zwrotnych za free: https://ahrefs.com/pl/website-authority-checker. Na koniec warto sprawdzić, czy domena nie ma ustawionego przekierowania 301 do groźnych lub podejrzanych witryn.
Statystyki i bany
Jeśli poprzedni właściciel nie ma nic do ukrycia, bez problemu zaprezentuje Ci statystyki z Google Analytics oraz nada dostępy do Google Search Console. Te ostatnie są szczególnie przydatne. W GSC możesz bowiem sprawdzić, czy na domenę nie zostały nałożone kary, ograniczające jej widoczność w wyszukiwarce.
Zakup domeny z rynku wtórnego — podsumowanie
Nie bój się pytać. Prześwietl dokładnie używaną domenę, zanim ją przejmiesz. Tylko w ten sposób będziesz mieć pewność, że kupiłeś silną domenę z wartościową historią. Mamy nadzieję, że nasza check lista pomoże Ci dokonać właściwego wyboru.
Popularne wpisy:
pozycjonowanie czy google adwords ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie