Jak napisać politykę prywatności dla sklepu internetowego?

Jak napisać politykę prywatności dla sklepu internetowego?

Dowiedz się więcej!

Jeśli planujesz założyć sklep internetowy, musisz pamiętać o dopełnieniu wszelkich formalności. Dzięki temu będziesz miał pewność, że działasz zgodnie z prawem. Jednym z ważniejszych punktów na Twojej checkliście powinna znaleźć się polityka prywatności. W dzisiejszym artykule opiszemy pokrótce, jak napisać politykę prywatności i co powinno znaleźć się w takim dokumencie.

Co to jest polityka prywatności

Zapytaj naszego konsultanta o opinię

Co to jest polityka prywatności

Zanim przejdziemy do takich kwestii, jak polityka prywatności wzór, warto przypomnieć, czym właściwie jest ten dokument i jaka jest jego rola. Polityka prywatności to rodzaj dokumentu publikowany na stronie internetowej; zbiór informacji o tym, jakie dane o użytkownikach są gromadzone i przechowywane, w jaki sposób i przez kogo. Link do podstrony z polityką prywatności, powinien znaleźć się w widocznym miejscu, tak by każdy użytkownik miał dostęp do tego dokumentu. W przypadku większości serwisów internetowych link do polityki prywatności znajduje się w stopce.

Polityka prywatności w internecie – czy jest obowiązkowa

Polityka prywatności sklepu internetowego czy innego serwisu nie jest wymagana jako taka. Kluczowy jest natomiast obowiązek informacyjny nałożony na właścicieli stron internetowych (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych). Co ciekawe, w ustawie nie znajdziemy informacji, w jaki sposób ten obowiązek ma być zrealizowany. A to oznacza, że polityka prywatności nie jest obowiązkowa, ale udzielenie informacji — już tak. 

Polityka prywatności w internecie - czy jest obowiązkowa

Zapytaj o ofertę

Polityka bezpieczeństwa sklep internetowy a polityka prywatności na stronie internetowej

Zdarza się, że polityka prywatności sklepu internetowego jest mylona z polityką bezpieczeństwa. Ta druga, czyli polityka bezpieczeństwa informacji to dokument, który musi być przechowywany w firmie i dotyczy sposobu ochrony danych osobowych i związanych z tym procedur. Nie trzeba go jednak publikować w e-sklepie. Zanim zaczniesz przeszukiwać sieć i poprosisz o pomoc Google doprecyzuj czy chodzi o “polityka bezpieczeństwa informacji sklep internetowy wzór”, czy o “polityka prywatności sklep internetowy wzór”.

Polityka prywatności sklepu— co powinno się tam znaleźć 

Jak już wspominaliśmy, ustawa nie nakłada na właścicieli e-sklepu obowiązku stworzenia polityki prywatności, nie ma więc jednego właściwego wzoru tego dokumentu. Dużo zależy od branży oraz od tego, jakie dane faktycznie są gromadzone. Przykładowo, jeśli używasz kodów remarketingowych Google Ads lub Facebook Ads warto poinformować o tym użytkowników. Będą jednak takie sklepy internetowe, które nie wykorzystują reklamy na Facebooku, bo np. ruch z wyszukiwarki, uzyskany dzięki pozycjonowaniu, generuje duże zyski. W takiej sytuacji informacja o gromadzeniu informacji przez Pixel FB, będzie zbędna. A co na pewno powinno się znaleźć się w polityce prywatności?

Polityka bezpieczeństwa sklep internetowy a polityka prywatności na stronie internetowej

Sprawdź naszą ofertę

Polityka prywatności jak napisać

Każda polityka prywatności strony internetowej (w tym również polityka prywatności sklepu powinna zawierać:

  1. Nazwę serwisu oraz informacje o administratorze danych osobowych (wystarczy nazwa i siedziba firmy, NIP i REGON)
  2. Cel pozyskania danych, np. realizacja zamówienia, wysłanie informacji handlowych drogą elektroniczną
  3. Sposób pozyskania danych, poprzez wypełnienie formularza zamówienia czy “ciasteczka” (polityka cookies przepisy)
  4. Zakres gromadzonych danych ewentualnie zasady przekazywania ich podmiotom trzecim, takim jak np. Facebook 
  5. Możliwość wglądu i usunięcia danych użytkownika (najlepiej podać e-mail kontaktowy).

Polityka prywatności przykład

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas

Polityka prywatności przykład

Jak się pewnie domyślasz, polityka prywatności dla sklepu internetowego jest dostępna w każdym serwisie e-commerce. Pierwsza myśl, która mogą przyjść Ci do głowy, to skorzystanie z polityką prywatności innego e-sklepu z Twojej branży. To proste i szybkie rozwiązanie. Czy je polecamy? Nie i to z kilku powodów. Po pierwsze, jest to nieuczciwe. Po drugie — polityka prywatności sklepu Twojej konkurencji oraz informacje w niej zawarte mogą zwyczajnie nie pasować do Twojego serwisu. I wreszcie — kopiując tekst z innej strony, narażasz swoją stronę na duplikację treści. A to z kolei może skończyć się obniżeniem jej pozycji w wyszukiwarce. Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Idealnym rozwiązaniem jest zamówienie polityki prywatności sklepu internetowego u prawnika, który się w tym specjalizujemy. Niestety, to spory wydatek. Tańszą alternatywą są generatory polityki prywatności. Kiedy wpiszesz w wyszukiwarkę takie zapytania jak”polityka prywatności sklep”, “polityka prywatności strona internetowa” znajdziesz darmowe i płatne generatory tego typu dokumentów. Jeśli skorzystasz z którejś oferty, lepiej zablokuj robotom indeksującym dostęp do podstrony z polityką prywatności. Dlaczego? Ponieważ identyczną treść znajdą się na setkach innych witryn, co jak już wiesz, skończy się duplikacją treści i być może karą od Google’a.

Polityka prywatności wzór dokumentu — gdzie szukać

Zamiast kopiować politykę prywatności z innych stron, skorzystaj z bezpłatnego wzoru. Taki darmowy szablon znajdziesz w serwisie Poradnik przedsiębiorcy: www.poradnikprzedsiebiorcy.pl/politykaprywatnosciwsklepieinternetowymwzorzomowieniem. Pamiętaj jednak, że każdy wzór będzie ogólny i może nie uwzględniać specyfiki Twojej strony i tego, jakie dane o użytkownikach faktycznie gromadzisz. Dlatego traktuj go właśnie jako szkic, który uzupełnisz o szczegółowe dane. Jeśli nie chcesz lub nie możesz pozwolić sobie na konsultacje z prawnikiem, skorzystaj z pomocy swojego zespołu. Może się okazać, że programista, który opiekuje się sklepem internetowym, opisze Ci dokładnie, które “ciasteczka” są wykorzystywane w serwisie.

Polityka prywatności dla sklepu internetowego — podsumowanie

Jak widzisz, działalność w e-commerce wiąże się nie tylko ze stworzeniem e-sklepu, jego promocją i obsługą. Jeśli chcesz być sprzedawcą godnym zaufania, zadbaj o transparentność. Niech Twoi klienci wiedzą, jakie dane Ci powierzają i dlaczego to robią. Zawsze kieruj się zasadą im mniej danych, tym lepiej. Gromadź wyłącznie te, które są absolutnie konieczne i zadbaj o to, by były one bezpieczne.

Popularne wpisy:

pozycjonowanie czy google adwords  ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag  black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie

5 1 vote
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments