Jak wybrać kolor strony internetowej?
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Kolory odgrywają ważną rolę w naszym życiu. Wystarczy wspomnieć chociażby o barwach wojennych czy białej fladze, która stała się symbolem kapitulacji Choć czasy się zmieniły, kolory nadal są wykorzystywane w komunikacji, również tej marketingowej — począwszy od identyfikacji wizualnej firmy, aż po treści reklamowe. Dlatego w dzisiejszym artykule opowiemy pokrótce o psychologii kolorów i o tym, jak wybrać kolor na stronę internetową.
Psychologia kolorów a nasze preferencje
Podobno małe dzieci odbierają kolory prawą półkulą mózgu (tą, uznawaną za myślenie twórcze i abstrakcyjne), a dorośli lewą. Zmiana zaczyna się wraz z nauką nazw kolorów. Interpretacja barw zależy także od płci. Kobiety widzą zazwyczaj więcej kolorów niż mężczyźni. Podczas gdy mężczyzna widzi kolor zielony, kobieta zinterpretuje go jako seledynowy, pistacjowy albo miętowy. Dlatego kolory użyte w reklamach, zależą od tego, do kogo kierowane są produkty lub usługi. Istnieje jednak kolor, który lubią zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Mowa o kolorze niebieskim. Na drugim miejscu wśród mężczyzn jest zielony, a u kobiet — fioletowy. Ostatnie miejsce na podium zajął kolor czerwony — u kobiet, a czarny — u mężczyzn.
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Psychologia barw w marketingu
Jakie jest znaczenie kolorów w marketingu? Czy w ogóle możemy mówić o czymś takim? Oczywiście, wystarczy, że przeanalizujesz kolorystykę identyfikacji graficznej najpopularniejszych marek. Firmy te stosują strategię kolorystyczną świadomie. Nie bez powodu zdecydowały się na te, a nie inne kolory. Oto kilka przykładów.
Fioletowy — znaczenie
Kiedyś trudno było uzyskać tę barwę, dlatego fioletowe tkaniny były bardzo kosztowne, zarezerwowane dla koronowany głów i najbogatszych osób w państwie. Dziś fioletowy zmienił nieco znaczenie. Stał się symbolem spokoju oraz kreatywnego myślenia. Fiolet w swoich brandach użyły takie znane marki jak choćby Milka czy Play.
Czerwony, kolor bordowy znaczenie
Kolor czerwony bywa utożsamiany z niebezpieczeństwem lub ostrzeżeniem. Jest także symbolem siły. Z tych przyczyn jest stosowany w znakach drogowych czy na tabliczkach ostrzegawczych. Barwa ta jest wyrazista, a przez to — łatwo zauważalna. Dlatego czerwień w sieci, pojawia się, aby przyciągnąć uwagę. Najprostszym przykładem są wszelkiego rodzaju przyciski z wezwaniem do działania — “Dodaj do koszyka”, “Kupuję” czy “Zamów darmową wycenę”. Nieco ciemniejsza czerwień, czyli kolor bordowy to, podobnie jak fiolet, barwa królewska. Pojawia się często w przypadku promocji towarów i usług luksusowych. Najbardziej znana marka z czerwonym logo to oczywiście Coca—Cola.
Pomarańczowy — znaczenie
Kolor pomarańczowy ma pozytywne konotacje. Zachęca do działania i podejmowania decyzji, które sprawią nam przyjemność i powoduje, że czujemy się dobrze. Nie bez powodu kolor ten dominuje w logo takich marek, jak choćby Allegro czy na aukcjach Amazona.
Żółty — znaczenie
Podobnie jak czerwony, kolor żółty przyciąga naszą uwagę. Dlatego często jest tłem tabliczek ostrzegawczych oraz informacyjnych. Barwa ta kojarzy się także z ciepłem, radością i słońcem. Wykorzystują to biura podróży, np. Rainbow .
Zielony — znaczenie
Kolor zielony kojarzy się z ekologią, naturą i zdrowiem. Dodatkowo, zieleń uspokaja i działa kojąco. Na pewno domyślasz się, jakie marki wykorzystują tę barwę. Chodzi o firmy związane z medycyną, np. Luxmed albo te, które kojarzą się z odprężeniem i relaksem, jak choćby Spotify.
Biały — znaczenie
Biały to kolor neutralny, kojarzony z naturalnością i przejrzystością. Świetnie sprawdza się jako tło na stronie internetowej. Dzięki niemu witryna będzie czytelna, jasna i przejrzysta.
Czarny — znaczenie
Kolor czarny wpisuje się idealnie w trend minimalistyczny, jeśli chodzi projektowanie firmowych witryn. Tła stron internetowych bazujące na połączeniu czerni i bieli są symbolem prostej elegancji i luksusu, dlatego często motyw ten jest wykorzystywany w produktach premium, takich jak np. Chanel.
Niebieski — znaczenie
Kolor niebieski jest lubiany zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn. Barwa to budzi zaufanie, ale także zachęca do proaktywności. Bardzo często kolor niebieski wykorzystywany jest w branży IT oraz w mediach społecznościowych. Wystarczy wymienić chociażby Facebook, Linkedin czy Twitter. Kolorystyka strony internetowej tych serwisów zawiera niebieskie elementy graficzne.
Dobór kolorów na stronie WWW — od czego zacząć
Przeanalizuj konkurencję
Sprawdź, jak wyglądają strony WWW i cała identyfikacja graficzna Twojej konkurencji. Nie chodzi o to, aby kopiować konkretne rozwiązania czy pomysły. Taki research pozwoli Ci na przeanalizowanie trendów i tendencji, które królują w Twojej branży. Dlaczego warto to zrobić? Czasem po prostu nie warto wymyślać koła na nowo. Chodzi o to, aby wykorzystać przywiązanie potencjalnych klientów do określonej kolorystyki.
Kieruj się zasadą 60/30/10
Zasada ta mówi, że 60% witryny stanowi jej tło. W tym przypadku postaw na delikatny, stonowany kolor, który ułatwi czytanie i nie przysłoni najważniejszych elementów. 30% stanowią boki, które ułatwiają znalezienie najważniejszych informacji., np. opisy konkretnych usług. Te elementy powinny być kontrastowe w stosunku do tła do strony 10% na stronie to tzw. akcenty, czyli elementy graficzne, które mają zwrócić uwagę użytkownika, np. zachęcić go do działania czy przeczytania konkretnego fragmentu.
Zbadaj o spójność i prostotę
Jeśli zdecydujesz się na konkretną kolorystykę, bądź konsekwentny. Stosuj ją także w mediach społecznościowych, tworząc posty czy grafiki na bloga. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić. Im prościej, tym lepiej, dlatego wykorzystaj nie więcej niż trzy kolory.
Dobieranie kolorów online
Nie jesteś grafikiem? Zastanawiasz się, które kolory do siebie pasują? W sieci znajdziesz wiele narzędzi online, które pozwolą Ci to sprawdzić. Większość z nich bazuje na tzw. kole barw, np. https://www.sessions.edu/color—calculator/
Na bazie tego koła możemy wyróżnić:
- kolory komplementarne — takie, które znajdują się po przeciwnych stronach, dzięki czemu ich taka grafika wyróżni się i będzie kontrastowa,
- barwy analogowe — znajdujące się blisko siebie, połączenie ich zapewni spójność kolorystyczną,
- kolory monochromatyczne — delikatne, jasne warianty zaproponowanych barw, idealne jako tła do stron.
Jak wybrać kolor strony internetowej — podsumowanie
Kolory w internecie (w social media i na firmowych stronach internetowych) stanowią ważny element wizerunku każdej marki. Dzięki przemyślanej strategii kolorystycznej Twoja firma zapadnie w pamięć, a Twoi klienci rozpoznają od razu każdy Twój post czy inny komunikat, który trafi do sieci.
Popularne wpisy:
pozycjonowanie czy google adwords ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie