Nagłówki H1-H6 a SEO — jak je właściwie stosować
Ważną częścią optymalizacji witryny pod SEO jest przygotowanie treści tak, aby wspierała pozycjonowanie. Większość artykułów na ten temat, poświęconych jest wyborowi fraz kluczowych oraz ich częstotliwości. Nie należy jednak zapominać, że słowa kluczowe to nie wszystko. Liczy się także ich rozmieszczenie, a także odpowiednia struktura tekstu (podział na akapity. Dlatego dzisiejszy tekst poświęcamy nagłówkom HTML. Odpowiemy na pytanie, jak je prawidłowo stosować i czy na stronie może być więcej niż jeden nagłówek H1.
Nagłówek HTM — korzyści dla użytkownika
Zdarza się, że optymalizacja SEO wpływa pozytywnie także na doświadczenie użytkownika, czyli tzw. UX witryny. Tak jest i tym razem. Pomyśl, czy “ściana” “zbitego” tekstu zachęciłaby Cię do czytania? Przeglądając artykuły w internecie lub oferty na stronach internetowych nie czytasz, ale instynktownie scrollujesz tekst. Wychwytujesz najważniejsze fragmenty, najczęściej zatrzymując się na śródtytułach. To na ich podstawie oceniasz, czy w danym akapicie znajdziesz coś interesującego i czy w ogóle warto go czytać. Jak widzisz, zasady webwritingu nawiązują do starej dobrej szkoły dziennikarstwa. Jedna z jej zasad głosi, że tekst powinien zawierać śródtytuły. Dzięki nim użytkownik może:
- błyskawicznie zapoznać się z tematem akapitu,
- znaleźć interesujące go informacje,
- bez problemu wrócić do czytanego fragmentu po przerwanej lekturze.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas
Nagłówki HTML a korzyści SEO
HTML nagłówki są ważne również w kontekście optymalizacji strony pod wyszukiwarkę. Nagłówek to bowiem idealne miejsce na umieszczenie frazy kluczowej i to w naturalnym kontekście. Jeśli słowo kluczowe musi pojawić się w formie nieodmienionej, zdarza się, że w tekście taka fraza wygląda sztucznie, a tekst traci tym samym lekkość i flow. W przypadku nagłówka, ten problem znika. Co więcej, boty indeksujące uznają treść w nagłówku za ważną. Jest ona swoistym drogowskazem dla robotów indeksujących. Nagłówki HTML pozwalają zrozumieć botom Google, czego tak naprawdę dotyczy strona.
Hierarchia nagłówków w HTML
Jak stosować nagłówki HTML? Czy na stronie może być więcej niż jeden nagłówek H1? Zasadniczo w HTML mamy do wyboru aż 6 poziomów nagłówków — H1 to ten najwyższy, a H6 — najniższy. Im niższa cyfra, tym tekst jest ważniejszy, dlatego zanim użyjesz danego nagłówka, napisz cały tekst, a później go formatuj. Dzięki temu będziesz wiedział, jak i gdzie zastosować śródtytuły. Nagłówek H1 jest najistotniejszy, dlatego powinien zawierać główną, najważniejszą frazę (najlepiej w formie nieodmienionej), na którą pozycjonujesz stronę. H1 zarezerwowane jest najczęściej dla tytułu. Przyjmuje się zatem, że na podstronie powinien znaleźć się tylko jeden nagłówek tego typu. Nagłówki H2 są stosowane w podtytułach. Warto umieścić w nich frazy kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia (w wersji odmienionej) albo ich synonimy. Jeśli artykuł jest bardziej rozbudowany i konieczne są dalsze podziały, możesz zastosować nagłówek H3. Rzadko zdarza się, aby w tekstach pod SEO, stosowano niższe nagłówki, ponieważ wówczas ranga, znaczenie takiego contentu pod SEO, również jest mniejsze.
Jak zrobić nagłówek w HTML
Żeby stworzyć nagłówek w HTML wystarczy do śródtytułu dodać znaczniki <H2><//H2>, a między nimi wstawić tekst nagłówka. Jeśli chcesz dodać nagłówek wyższego lub niższego rzędu, wystarczy, że zmienisz cyfrę (od 1 do 6). W przypadku popularnych CMS-ów sprawa jest jeszcze prostsza. Przykładowo, w WordPressie ustawiasz nagłówki w gotowym edytorze tekstu, bez konieczności dodawania znaczników w kodzie witryny. Tytuł tekstu zostaje automatycznie ustawiony jako HTML nagłówek, czyli H1. Wystarczy więc, że podtytuły ustawisz jako H2.
Nagłówki HTML — podsumowanie
Pamiętaj, że nagłówki powinny przede wszystkim ułatwić użytkownikowi czytanie. Stosuj je zgodnie z logiką i strukturą tekstu. Zarezerwuj HTML nagłówek strony dla tytułu tekstu, a nagłówek H2 dla podtytułów. Umieść w nagłówkach najważniejsze frazy kluczowe, ale ich nie nadużywaj. Dobry webwriting to pisanie z myślą o użytkowniku i tym właśnie kieruj się przy tworzeniuFFFF, formatowaniu i optymalizacji contentu pod SEO.
Popularne wpisy:
pozycjonowanie czy google adwords ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie