Paginacja SEO – jak optymalizować stronicowanie?

Paginacja SEO – jak optymalizować stronicowanie?

Zapytaj o ofertę

 

Pewnie nie raz zdarzyło Ci się przeglądać artykuły z danej kategorii w e-sklepie. Jeśli było ich bardzo dużo, przechodziłeś na kolejne podstrony. Rozwiązanie to jest przydatne dla użytkownika, ale jeśli nie zostanie poprawnie wdrożone, może zaszkodzić pozycji Twojej strony. Co zrobić, żeby paginacja w witrynie była zgodna z zasadami SEO? Odpowiedź w dzisiejszym artykule. 

Paginacja stron internetowych — co to jest

Sprawdź naszą ofertę

Paginacja stron internetowych — co to jest 

Paginacja, czyli stronicowanie, to wprowadzenie podziału— we wpisie blogowym, artykule lub w liście produktów i umieszczenie go na kolejnych podstronach. Paginacja występuje najczęściej w sklepach internetowych, w przypadku dużej liczby produktów z danej kategorii; długich artykułów lub tekstów typu tekst+ galeria zdjęć. Te ostatnie możesz zobaczyć na popularnych serwisach plotkarskich. Paginacja stron internetowych występuje także w innej formie — infinite scroll. Wówczas kolejne strony wczytują się, kiedy użytkownik przewija artykuł. Jedyna zauważalna zmiana to inny adres witryny w pasku przeglądarki. Takie rozwiązanie może jednak utrudnić nawigację w witrynie, ponieważ właściwie nie wiadomo, na której podstronie z kolei, znajduje się użytkownik. 

Paginacja strony — korzyści

Paginacja wpływa pozytywnie na czał ładowania się serwisu. Z oczywistych względów, mniej zawartości (np. trzy zdjęcia) wczyta się szybciej niż długi artykuł z kilkudziesięcioma zdjęciami. Stronicowanie jest również szalenie praktyczne dla użytkowników. Dzięki niemu czytelnik wie, jak długi (ile stron) ma artykuł, a w przypadku sklepu internetowego — jak długa jest lista produktów w danej kategorii. Co więcej, dzięki podziałowi, użytkownik może szybko zlokalizować produkt, do którego chce wrócić. 

Paginacja SEO — jak zrobić to dobrze

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas

Paginacja SEO — częste problemy

Paginacja stron internetowych a duplikacja 

Paginacja bardzo często doprowadza do zjawiska nazywanego duplicate content, czyli duplikacji treści. Dzieje się tak, kiedy identyczne produkty, teksty (np. opisy produktów) i meta tagi pojawiają się na kilku różnych podstronach. Dochodzi wówczas do wewnętrznej duplikacji treści (a nawet całych podstron), czyli takiej w obrębie jednego serwisu (domeny). Czy to znaczy, że paginacja szkodzi stronie? Nie, pod warunkiem, że zostanie wdrożona zgodnie z zasadami SEO. W innym przypadku stronicowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Innymi słowy, może zakończyć obniżeniem pozycji strony, a co za tym idzie — ograniczeniem jej widoczności dla potencjalnych klientów.

Paginacja strony a błędne podlinkowanie

 Innym częstym błędem jest niewłaściwe podlinkowanie pierwszej, czyli kluczowej strony paginacji. Problem ten występuje najczęściej w sklepach internetowych. Polega na dodaniu parametru do pierwszej strony paginacji. W czym tkwi problem? Chodzi o to, że właśnie ta strona nie powinna zwierać parametru. Innymi słowy, bez względu na to, z jakiej podstrony użytkownik wejdzie do danej kategorii, powinien trafić na identyczny URL. 

Paginacja SEO — częste problemy

Dowiedz się więcej!

Paginacja SEO — jak zrobić to dobrze 

Paginacja HTML — jej celem jest wskazanie robotom Google, że dane podstrony stanowią całość. A co za tym idzie, żeby w wynikach wyszukiwania pojawi się tylko jedna, pierwsza strona paginacj i— artykułu czy kategorii w sklepie internetowym. Żeby tak się stało, w sekcji head należy dodać atrybuty rel=”prev” i rel=”next”. To wskazówka dla robotów Google odnośnie do paginacji i kolejności stronicowania. Paginacja HTML łączy się również z właściwym podlinkowaniem j pierwszej i kolejnych stron paginacji. Posłużmy się przykładem. Oto przyjazna SEO struktura URL w paginacji, dla kategorii “Zabawki ogrodowe”:https://www.hurtowniazabawek.pl/zabawki-ogrodowe/ (paginacja — pierwsza strona) oraz https://www.hurtowniazabawek.pl/zabawki-ogrodowe/strona-2/ (paginacja — strona druga). A jak wyglądałaby niepoprawna paginacja dla tego sklepu z zabawkami? Na przykład, tak:https://www.hurtowniazabawek.pl/zabawki-ogrodowe/?p=1 lub https://www.hurtowniazabawek.pl/zabawki-ogrodowe/1.html (paginacja – pierwsza strona) Co jeszcze warto zrobić? Zarówno w przypadku klasycznego stronicowania, jak i paginacji infinite scroll, należy ustawić adres kanoniczny) tak, by móc słabych linków (np. tych po użyciu filtrowania w e-sklepie) została “przekazana” adresatowi kanonicznemu. Częstą praktyką, trochę asekuracyjną, jest dodanie” noindex” na kolejnych stronach paginacji. 

Paginacja — podsumowanie 

Paginacja musi być wdrożona tak, aby stanowiła ułatwienie dla użytkowników i nie zaszkodziła pozycji strony w indeksie Google. Dlatego jeśli planujesz otworzyć sklep internetowy albo jesteś właścicielem rozbudowanego serwisu, skontaktuj się z ekspertem SEO lub agencją, która pomoże Ci zoptymalizować stronicowanie. 

 

Popularne wpisy:

pozycjonowanie czy google adwords  ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag  black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments