Strona 404 — jak zrobić to dobrze

Sprawdź naszą ofertę

Strona 404 — jak zrobić to dobrze

Błąd 404 — irytuje i bywa częstym powodem opuszczenia witryny. Jak w takiej sytuacji nie stracić potencjalnego klienta? Co zrobić, aby uratować sytuację? Jest na to kilka sposobów. W dzisiejszym artykule przedstawimy te najciekawsze.

Błąd 404 not found — o co chodzi

Kiedy pojawia się błąd 404 Google (i nie tylko)? W dwóch przypadkach — kiedy użytkownik wpisze w okno przeglądarki niepoprawny adres, np. zrobi literówkę albo gdy strona nie jest już dostępna pod tym adresem. Bez względu na przyczynę przyczyna jest taka sama — po prostu strona nie istnieje. Co z tym zrobić? Czy wystarczy klasyczny komunikat: “Przepraszamy strona nie została znaleziona” lub “Strona o podanym adresie nie istnieje”?

SEO 404 — czy błąd szkodzi pozycji strony

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas

SEO 404 — czy błąd szkodzi pozycji strony

Choć podstrony z błędem 404 nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję witryny, problem zaczyna się w przypadku braku przekierowania 301 kiedy trwale zmienił się adres, szczególnie jeśli ten była linkowany. W takiej sytuacji nieunikniony będzie wzrost wskaźnika odrzuceń, a co za tym idzie — utrata sporej części ruchu. Jeśli masz taką możliwość, zastosuj przekierowanie 301. A co zrobić, gdy błąd 404 to konieczność? W pewnych sytuacjach, takich jak literówka użytkownika, przecież nie da się uniknąć komunikatu o błędzie 404. Czy ta strona musi być nudna? Jak wykorzystać jej potencjał SEO, a nawet ten sprzedażowy?

Błąd 404 not found — o co chodzi

Dowiedz się więcej!

Błąd 404 — co możesz z tym zrobić

Poinformuj co się stało

Nie ograniczaj się do angielskiego komunikatu “Błąd 404 not found”, poinformuj, co się stało, dlaczego użytkownik trafił na tę stronę I daj alternatywę. Nie pozwól, by internauta nacisnął krzyżyk i wyszedł, bo stracisz szansę na kontakt lub sprzedaż.

Daj alternatywę

Strona z błędem 404 wcale nie musi być pusta. Jeśli prowadzisz sklep internetowy i była to strona z produktem, który nie będzie już dostępny możesz zaprezentować w tym miejscu zbliżone modele lub najchętniej kupowane produkty, poinformować o rabatach albo odesłać do najciekawszych wpisów na blogu, jeśli go prowadzisz. Inna możliwość to zaproponowanie zapisu do newslettera, a nawet formularz kontaktowy. Nie ma co ukrywać, że błąd 404 zawsze rozczarowuje, możliwość błyskawicznego kontaktu może uratować sytuację. Najprostszym rozwiązaniem jest linkowanie do strony głównej. Dzięki temu, będziesz mógł zaprezentować pełną ofertę, a klient trafi w bezpieczne miejsce i być może znajdzie na niej coś, co go zainteresuje. 

Zadbaj o spójną identyfikację graficzną strony

Nie ma nic gorszego niż biała strona z czarnym napisem — komunikatem o błędzie 404. Zadbaj o to, aby ta strona graficznie nie wyróżniała się na tle innych podstron serwisu. Dobrze, gdy nie jest ona odcięta i oderwana od reszty. Co to oznacza? Chodzi o to, żeby użytkownik z poziomu strony 404 miał dostęp do menu czy stopki strony. Intuicyjna nawigacja w witrynie to podstawa. Dotyczy to również strony 404. Jeśli użytkownik nie będzie miał jak “wydostać” z takiej podstrony, to po prostu opuści Twoją witrynęinternetową. 

Postaw na humor

Czy w stronie z błędem 404 jest coś zabawnego? Teoretycznie, nie, ale jeśli Twój grafik i copywriter się postarają ta podstrona może wywołać uśmiech na twarzy. Wystarczy trochę kreatywności i dystans do swojej branży, biznesu, sytuacji, a nawet samego klienta. Strony z błędem 404 są nudne, każdy wie, czego może się spodziewać. Ty działaj na opak. Zaskocz. Zaskoczenie połączone z humorem może skutecznie zachęcić użytkownika do kontynuowania wizyty na stronie internetowej. Gdzie szukać inspiracji? 

Błąd 404 — co możesz z tym zrobić

Zapytaj naszego konsultanta o opinię

Przykłady niebanalnych stron z błędem 404

Ciekawe i skuteczne (jeśli można tak powiedzieć de facto o braku podstrony) strony z błędem 404 łączy pomysł (niebanalna grafika) i przedstawienie użytkownikowi alternatywnej propozycji. 

  • Helion

Księgarnia internetowa na stronie błędu 404 informuje o 30% rabacie.

To swego rodzaju rekompensata za to, że użytkownik znalazł się nie tam, gdzie powinien. I oczywiście — skuteczna zachęta do przejrzenia oferty raz jeszcze.

  • Mam Startup

Tekst w zabawny sposób nawiązuje do instrukcji z gry planszowej. A przecież chodzi tylko o to, by użytkownik wrócił na stronę główną. Można to zakomunikować klasycznie (czytaj:nieciekawie) albo tak, jak zrobił to Mam Startup.

  • Senuto

Twórcy strony błędu 404 w Senuto nawiązują do pozostałej części serwisu, zarówno tekstem, jak i grafiką. Dodatkowo, linkują do strategicznych podstron w serwisie. Co ważne — użytkownik nawet na tej podstronie, może błyskawicznie skorzystać z oferty Senuto. 

Błąd 404 — podsumowanie

Zrób wszystko, aby podstrona błędu 404 nie była ostatnią, którą zobaczy użytkownik w Twoim serwisie. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki oraz kilka inspiracji pomogą Ci w zaprojektowaniu strony z błędem 404, która rozbawi i zapadnie w pamięci odwiedzającym.

Popularne wpisy:

pozycjonowanie czy google adwords  ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag  black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments