Jak wykorzystać Google Search Console — wskazówki dla webmasterów

Jak wykorzystać Google Search Console — wskazówki dla webmasterów

Zapytaj o ofertę

Jesteś webmasterem lub administratorem swojej firmowej strony? A może zdecydowałeś się na samodzielną optymalizację i pozycjonowanie witryny? Zanim zaczniesz rozglądać się za płatnymi programami, poznaj darmowe narzędzie — Google Search Console. W dzisiejszym artykule opowiemy, czym właściwie jest GSC. Na czym polega weryfikacja własności witryny w tym narzędziu? Jak wykorzystać GSC, aby poprawić widoczność swojej witryny? Jakie porady dla webmasterów zawiera Google Search Console? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w dzisiejszym artykule. 

Co to jest Google Search Console

Sprawdź naszą ofertę

Co to jest Google Search Console

Według definicji samych twórców, Google Search Console to darmowa platforma internetowa, która powstała z myślą o webmasterach i administratorach stron internetowych. Wcześniejsza nazwa GSC to Google Webmaster Tools. Wspominamy o tym, ponieważ pierwsza nazwa więcej mówiła o funkcjonalności i przeznaczeniu platformy. W Google Search Console sprawdzisz status indeksowania witryny w indeksie Google, a także zoptymalizujesz stronę pod kątem jej widoczności. To w dużym skrócie. W dalszej części artykułu omówimy najważniejsze funkcje GSC, a także wyjaśnimy, jaka jest różnica między Google Analytics a Google Search Console.

Google Analytics vs Google Search Console

Jak jest różnica między Google Analytics a Google Search Console? Można powiedzieć, że oba narzędzia wzajemnie się uzupełniają. Pierwsze z nich, czyli GA, dostarcza informacji związanych z tym, kto trafia na Twoją stronę i skąd. Dzięki GA sprawdzisz, ile osób odwiedza Twoją witrynę, które podstrony są najpopularniejsze, jakie podstrony konwertują, czyli prowadzą do kontaktu lub sprzedaży. Dowiesz się, ile czasu odwiedzający spędził na Twojej stronie oraz ile wynosi współczynnik odrzuceń. Google Analytics to również źródło informacji o użytkownikach, którzy odwiedzają Twoją stronę. Znajdziesz tam bowiem sekcje związane z demografią, geografią i zainteresowaniami tychże osób. To oczywiście tylko niektóre z możliwości, jakie daje Google Analytics, całość, to materiał na osobny artykuł. Z kolei Google Serch Console to nieocenione źródło informacji, na temat tego, co użytkownik robi, zanim trafi na Twoją stronę. Na platformie GSC możesz sprawdzić, jakie zapytania spowodowały wyświetlenia, a które kliknięcia i odwiedziny na Twojej stronie. W tym samym miejscu sprawdzisz także średnią pozycję na dane słowo kluczowe. Pamiętaj jednak, że GSC rejestruje wyłącznie ruch z wyszukiwarki Google, natomiast Google Analytics gromadzi pełniejsze dane, tzn. z różnych źródeł ruchu. Za to dzięki informacjom z GSC webmaster będzie wiedział, jak zoptymalizować Twoją stronę pod wyszukiwarkę i wyeliminować ewentualne błędy. Dlatego GSC to strona dla webmasterów i właścicieli witryn internetowych, którzy z nimi współpracują. Być może zastanawiasz się teraz: “Webmaster co to?”, a raczej kto to taki. Kiedyś termin ten oznaczał twórcę strony internetowej. Dziś pod tym pojęciem kryje się często “opiekun” witryny, który zajmuje się jej aktualizacją, rozbudową, czy dodawaniem treści. Osoba na tym stanowisku powinna mieć chociaż podstawową wiedzę z zakresu SEO oraz UX. Tutaj z pomocą przychodzi właśnie Google Search Console. 

Co to jest Google Search Console

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas

Jak założyć Google Search Console

GSC jest narzędziem od Google. A to oznacza, że jeśli chcesz z niego korzystać musisz być użytkownikiem usługi Google Suite. Jeśli jeszcze nie korzystałeś z żadnej z tych usług i nie masz Gmaila, możesz założyć go w kilka sekund. Co później? Wystarczy, że wejdziesz tutaj: https://search.google.com/search-console/welcome i wybierasz typ usługi (najbezpieczniej — “Prefiks adresu URL”, czyli wariant, który znajduje się po prawej stronie). A następnie, podasz adres swojej strony. Następny krok to zweryfikowanie własności domeny. Jak to zrobić? Masz kilka możliwości, takich

 jak:

  •  umieszczenie tagu HTML w nagłówku każdej podstrony (w WordPressie wystarczy umieścić tag w pliku header. php),
  • przesłanie pliku HTML na serwer,
  • zweryfikowanie własności przy pomocy Google Analytics, jeśli już z niego korzystasz,
  • weryfikację własności przez Google Tag Manager,
  • potwierdzenie własności przez rekordy DNS — sposób ten jest najbardziej skomplikowany i składa się z aż 3 kroków. Jeśli na początku nie wybrałeś “Domeny” jako typu usługi, wybierz ten sposób weryfikacji w ostateczności. Tym bardziej, że wymagany jest dostęp do panelu dostawcy Twojej domeny.

Weryfikacja własności trwa zazwyczaj do 24 godzin, ale czas ten może się wydłużyć nawet do kilku dni.

Jak nadać dostępy do Google Search Console

Często zdarza się, że dostęp do GSC jest potrzebny kilku osobom. Gdzie nadaje się uprawnienia innym użytkownikom? W zakładce “Ustawienia” możesz nadać pełny lub ograniczony dostęp. Ten ostatni pozwalają jedynie na przeglądanie raportów.

Działanie stron na urządzeniach mobilnych

Dowiedz się więcej!

Wskazówki dla webmasterów w Google Search 

Tę część artykułu, z powodzeniem, moglibyśmy zatytułować “Twoja witryny Google poradnik” Omówimy teraz, krok po kroku panel GSC. Jak już wspominaliśmy, webmasterzy znajdą w Google Search Console wiele cennych wskazówek, które przydadzą się na każdym etapie zarządzania stroną internetową. O czym mowa? Prześledźmy poszczególne sekcje w kokpicie GSC:

  • Przegląd
  • Sprawdzanie adresu URL
  • Skuteczność:
  • Wyniki wyszukiwania
    • Discover (wyłącznie, w przypadku witryn, które są widoczne w Google Discover),
    • Wiadomości Google (dotyczy stron, które pojawiają się w zakładce Wiadomości w wyszukiwarce).
  • Indeks:
    • Stan
    • Mapy witryn
    • Usunięcia
  • Ulepszenia:
    • Podstawowe wskaźniki internetowe
    • Obsługa na urządzeniach mobilnych
    • AMP (tylko strony internetowe z wersją AMP)
    • Menu nawigacyjne
    • Logo
    • Pole wyszukiwania w linkach domeny
    • Pliki wideo
    • Bezpieczeństwo i ręczne działania:
  • Ręczne działania
    • Problemy dotyczące bezpieczeństwa
  • Starsze narzędzia i raporty:
    • Kierowanie międzynarodowe
    • Wiadomości
    • Parametry w adresach URL
    • Web Tools
  • Linki
  • Ustawienia

Przegląd

Przegląd to sekcja, w której znajdują się najważniejsze komponenty dla webmasterów. Jest to swego rodzaju podsumowanie w postaci kilku raportów, takich jak skuteczność (liczba kliknięć z wyszukiwarki Google), Stan (tutaj zobaczysz, które podstrony zostały prawidłowo zindeksowane, a z którymi jest problem), eksperymenty i personalizacja (sekcja związana z wyglądem i działaniem strony, wskaźnikami internetowymi, czyli najnowszymi czynnikami rankingowymi — Core Web Vitals; a także obsługą na urządzeniach mobilnych — webmaster Android) oraz ulepszenia (np. pole wyszukiwania z linkiem do podstron). Żeby dowiedzieć się więcej, wystarczy kliknąć “Otwórz raport”. To bardzo ważne strony dla webmasterów, ponieważ w tym miejscu najłatwiej wychwycić ewentualne problemy i błędy.

Skuteczność

W tej sekcji sprawdzić średnią pozycję swojej strony, CTR (współczynnik wyświetleń do kliknięć), liczbę wyświetleń i kliknięć, a także zapytania, które je spowodowały. Możesz to zrobić w kilku przedziałach czasowych (od bieżącej daty aż do 16 miesięcy), z podziałem na źródło ruchu: sieć, grafika, wideo, wiadomości. Jeśli chcesz porównać dane z konkretnych okresów, wystarczy, że wybierzesz tę opcję. To jednak nie wszystko. W segmencie “Skuteczność” możesz zastosować kilka filtrów. Wystarczy, że klikniesz przycisk “Nowa”. Przykładowo, wybierając “Zapytanie”, możesz podać dowolną frazę i zobaczyć, na jakiej najwyżej pozycji znalazła się Twoja strona na to zapytanie. Analogicznie, podając konkretny adres URL, przekonasz się, na jakie frazy widoczna jest dana podstrona. Jeśli więc na ten moment nie chcesz jeszcze inwestować w płatne narzędzia dla webmasterów i SEO-wców, z tego raportu wyciągniesz mnóstwo przydatnych informacji.

Sprawdzanie adresów URL

W tej sekcji możesz sprawdzić stan indeksowania pojedynczej podstrony. Jest to przydatne, np. gdy dodałeś nowy wpis na firmowym blogu i chcesz upewnić się, czy jest już widoczny w Google. Jak to zrobić? Wystarczy, że wkleisz adres URL w okno GSC. Jeśli okaże się, że dana podstrona nie widnieje jeszcze w indeksie, możesz ją zgłosić do zindeksowania praktycznie jednym kliknięciem. 

Stan 

Stan to rozwinięcie poprzedniej sekcji. Raport ten odzwierciedla sposób działania robotów indeksujących Twoją stronę. Dowiesz się z niego, ile podstron zostało przez nie zindeksowane, a z jakimi są problemy, np. w wyniku pojawienia się tagu no noindex. Oczywiście, jeśli użycie tagu jest uzasadnione, nie ma się czym martwić. Zdarza się jednak, że webmaster oznaczy stronę jako noindex przez nieuwagę (w panelu WordPressa wystarczy jedno kliknięcie). Wtedy informacja w GSC pomoże naprawić ten błąd i zgłosić podstronę do ziindeksowania. 

Mapy witryny

W tym miejscu możesz dodać sitemap i warto to zrobić. Dlaczego? Mapa witryny to swego rodzaju wskazówka dla botów Google. Przyspiesza i ułatwia im zindeksowanie strony. Jeśli już przesłałeś sitemap, zobaczysz w tej części listę przesłanych map itryny, a także najważniejsze informacje, takie jak datę przesłania, ostatniego odczytu oraz stan (status “Sukces” oznacza, że plik sitemap został przesłany prawidłowo).

Usunięcia

Jak sama nazwa wskazuje, w tej sekcji znajduje się historia próśb o usunięcie konkretnych treści (adresów URL) z indeksu Google. Tymczasowe usunięcie sprawi, że niechciany wynik szybko przestanie pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Niestety, nie gwarantuje to trwałego usunięcia podstrony z Google, przestanie być ona widoczna na ok. 6 miesięcy. Z kolei sekcja “Nieaktualne treści” dotyczy zgłoszeń od innych użytkowników. Dobrym przykładem jest tutaj nieaktualne dane teleadresowe, które w witrynie zostały już zaktualizowane. Ostatnia możliwość, czyli “Filtrowanie Safesearch” dotyczy natomiast treści dla osób pełnoletnich.

Działanie stron na urządzeniach mobilnych

Ta strona dla webmastera w GSC jest szczególnie istotna. Dotyczy bowiem obsługi witryny na urządzeniach mobilnych. Dziś strony, które nie są mobile friendly, nie mają szans na osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Od niedawna w tej sekcji pojawił się także nowy raport. Mowa o Core Web Vitals, czyli Podstawowych wskaźnikach internetowych. Od czerwca 2021 stały się one kolejnymi czynnikami rankingowymi. Gigant z Doliny Krzemowej oficjalnie przyznał tym samym, że szybkość ładowania się strony, i związane z tym doświadczenie użytkownika, będą wpływać na pozycję strony w Google.

Bezpieczeństwo i ręczne działania

Jak się domyślasz, sekcja dotyczy wszelkiego rodzaju zagrożeń w witrynie (np. ataków hakerów, zawirusowania), a także kar nałożonych przez Google. Jeśli zauważyłeś nagły spadek pozycji i ograniczenie widoczności strony, koniecznie tu zajrzyj. Google nakłada karę najczęściej za nienaturalny link building i spamowanie — słaby content (sztuczne nasycenie treści frazami kluczowymi, teksty synonimiczne albo ukrywanie contentu). Z kolei w przypadku komunikatu o problemach z bezpieczeństwem, jak najszybciej zaktualizuj swój CMS, wtyczki oraz hasła i przeanalizuj dokładnie kod na swojej stronie. Będąc webmasterem, musisz bowiem pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, aby nie ułatwić zadania cyberprzestępcom. 

Linki 

Raport ten dotyczy linkowania wewnętrznego (w obrębie Twojej domeny) oraz linkowania zewnętrznego, czyli linków, które odsyłają do Twojej strony. Znajdziesz tu informacje o najczęściej linkowanych podstronach oraz domenach z największą liczbą linków zwrotnych. Jeśli uważasz, że płatne programy dla webmasterów (np. Ahrefs lub Majestic) są Ci na ten moment niepotrzebne, w GSC sprawdzisz, witryny, które linkują do Twojej. Pamiętaj jednak, że darmowe narzędzie nigdy nie zapewni Ci pełnej analizy profilu takich linków. 

Statystyki witryny dla twórców treści

Ten raport może być jeszcze niedostępny na Twoim koncie GSC, ponieważ jest to wersja beta. Jeśli jednak pojawił się u Ciebie, koniecznie do nego zajrzyj. Znajdziesz tam informacje na temat contentu w Twojej witrynie. A dokładniej:

  • średniego czas, jaki użytkownicy spędzają na Twojej stronie,
  • najpopularniejszych i najnowszych treści,
  • najważniejszych kanałów ruchu (skąd trafiają do Ciebie użytkownicy),
  •  najpopularniejszych fraz kluczowych, które generują ruch na Twojej stronie,
  • linków odsyłających z innych stron
  • serwisów społecznościowych, z których użytkownicy trafiają na Twoją stronę.

Google Search Console — podsumowanie

Jak widzisz GSC to absolutne must have, jeśli chodzi o stronę dla webmastera. Mamy nadzieję, że nasz poradnik ułatwi Ci znalezienie przydatnych raportów oraz interpretację zebranych danych. Kiedy już poznasz tajniki tej platformy, bez problemu zoptymalizujesz swoją stronę, zgodnie z wymaganiami Google. 

Popularne wpisy:

pozycjonowanie czy google adwords  ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu tanie pozycjonowanie poznań znaczenie emotikon jak wyszkiwać w google spam blog narzędzia do analityki internetowej metatag  black hat seo pozycjonowanie opole optymalizacja pod wyszukiwarki pozycjonowanie stron firmowych pozycjonowanie szerokie

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments